Jaký mód nastavit na autopilotu při plavbě na plachty
Plujete na plachty a přemýšlíte, jaký mód nastavit na autopilotu. Máte plout na AUTO, na WIND, nebo na TRACK? Co bude pro vaši plavbu ideální, abyste se dostali z A do B nejrychleji?
Předně bych chtěl uvést, že se jedná o označení používané na přístrojích Raymarine. Jiné značky používají jiné označení.
Budeme předpokládat, že posádka je na palubě a v případě potřeby nastaví plachty dle změn, ke kterým dojde. Nejde tedy o sólový jachting.
Křižování proti větru, ostrá stoupačka
Při ostré stoupačce a křižování proti větru je nejlepší nastavit na autokormidlu mód WIND. Vytrimujete plachty na ostrou stoupačku, najedete přesný kurz podle špiónů a zapnete autopilota ve WIND módu. Optimální kurz můžete vyladit pomocí tlačítek plus/mínus 1°.
Nyní autopilot bude držet nastavený kurz na zdánlivý vítr, například 35°. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty. Stále ale poplujeme nejostřejší stoupačku. Tedy kurz, který běžně vyžaduje od kormidelníka maximální pozornost. Pokud nejste ochotni se na 100 % věnovat vedení lodě, doveze vás autopilot k cíli rychleji.
Boční vítr
Vane-li vám na plavbě k cíli vítr z boku, není WIND mód ideální. V takovém případě budete nejrychleji v cíli, když nastavíte mód AUTO, nebo dokonce TRACK. V případě drobných změn směru větru můžete plout bez problémů ostřeji, nebo můžete odpadat. Stačí povolit nebo přitáhnout plachty. Ideální ale je, stále držet nejkratší kurz k cíli. V případě módu AUTO nastavujete kurz kompasový k cíli. Plachty nastavíte poté, co jste na kurzu. Pokud vítr mění směr, držíte stále stejný kurz, ale měníte nastavení plachet.
Můžete ale použít i mód TRACK. Nastavíte si na mapovém plotteru cíl, do kterého chcete plout. Pak na autopilotu zvolíte TRACK, tedy kurz do zvoleného cíle. V navigační terminologii drží autopilot kurz proti dnu. Jachta popluje přímo do cíle, nehledě na snos větrem a proudem. Případné změny větru se řeší stejně jako u módu AUTO změnou nastavení plachet.
Zaďák
Plujeme-li na moderní charterové jachtě, která je obvykle vybavena nevelkou genou a nemá spinakerový peň, není plavba na motýla klidná. Gena je nestabilní. Proto je lepší plout na zadobok a halzovat po větru. Podobně jako na stoupačce jde o to, nalézt hraniční kurz. Kurz maximálně po větru, při kterém zabírá jak hlavní plachta, tak i gena. Jakmile kurz najdeme, zapneme autopilot ve WIND módu. Po jednotlivých stupních doladíme ideální kurz. Se změnami směru větru se bude měnit i kurz jachty (stejně jako na stoupačce).
AUTO – kompasový mód, kdy autopilot drží zadaný kompasový kurz.
TRACK – mód, ve kterém autopilot drží kurz na zadaný waypoint.
WIND – v tomto módu drží autopilot daný úhel na zdánlivý vítr.
Foto Pavel Nesvadba
3770
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.
Vypsali jsme kurzy trimu
Vypsali jsme kurzy trimu
Od 29.3. jsme vypsali 4 termíny kurzů trimu a práce s plachtami. Kurzy povede stejně jako loni výborný závodní jachtař Tomáš Krejza. Pojede se na jachtě Elan E5.