Proč do neznámého přístavu raději zacouvat
Připlováte do neznámého přístavu. Patří k těm menším a vy nemáte jistotu, že uvnitř najdete volné místo. V takovém případě je lepší do přístavu couvat. Víte proč?
Zajíždíme-li do neznámého přístavu, je výhodnější do těsných prostorů zacouvat. Otočit se tam, kde je místa dostatek a pak už couvat. Výhodou v první řadě je, že kormidelník má vše pod kontrolou a nemusí se doprošovat informací od pomocníka na přídi. Vidí pod záď na dno, vidí mooringy, může odhadnout hloubku. Najde-li se volné místo, může do něj rovnou zacouvat a nemusí se obracet. To je druhý důvod.
A je tu ještě třetí důvod. Ukáže-li se, že žádné místo není volné, zařadí přední chod a vyplouvá. Na přední chod má kormidelník jachtu lépe pod kontrolou, proto je odjezd jednoduchý.
Pokud bychom na místo zajížděli na přední chod, museli bychom vyjíždět na zpátečku. Jachta je na zpátečku hůře ovladatelná, navíc při přechodu na zpětný chod působí na záď prop walk a jachta se stáčí. To může být v těsném prostoru mezi loděmi problém.
YVíce o přístavních manévrech zde.
Foto Pavel Nesvadba
5294
Související články
Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Jak ochránit široké zádě v přístavech?
Moderní jachty jsou extrémně široké na zádi. To je velký problém při zajíždění zádí k molu. Rohy na zádi jsou zranitelné a běžně umístěné fendry nepomáhají, protože se při zajíždění odvalí. Jak situaci řešit?
Jak nenamotat mooring (do příďového propeleru)
Jak nenamotat mooring (do příďového propeleru)
Jak se vyhnout nebezpečí zachycení mooringu příďovým propelerem? Jedna možnost, je nepoužívat ho, jsou ale situace, kdy si nepomůžete. Jak tedy na to?
Co se může. A co se nemůže…
Co se může. A co se nemůže…
Přístav Kaprije jistě mnozí znají. Dvě mola, celkem pro 15 – 20 lodí. A cca stejný počet kotevních bójí. Dříve se zde stálo na kotvě, ale to se dnes už nesmí.