Proč do neznámého přístavu raději zacouvat
Připlováte do neznámého přístavu. Patří k těm menším a vy nemáte jistotu, že uvnitř najdete volné místo. V takovém případě je lepší do přístavu couvat. Víte proč?
Zajíždíme-li do neznámého přístavu, je výhodnější do těsných prostorů zacouvat. Otočit se tam, kde je místa dostatek a pak už couvat. Výhodou v první řadě je, že kormidelník má vše pod kontrolou a nemusí se doprošovat informací od pomocníka na přídi. Vidí pod záď na dno, vidí mooringy, může odhadnout hloubku. Najde-li se volné místo, může do něj rovnou zacouvat a nemusí se obracet. To je druhý důvod.
A je tu ještě třetí důvod. Ukáže-li se, že žádné místo není volné, zařadí přední chod a vyplouvá. Na přední chod má kormidelník jachtu lépe pod kontrolou, proto je odjezd jednoduchý.
Pokud bychom na místo zajížděli na přední chod, museli bychom vyjíždět na zpátečku. Jachta je na zpátečku hůře ovladatelná, navíc při přechodu na zpětný chod působí na záď prop walk a jachta se stáčí. To může být v těsném prostoru mezi loděmi problém.
YVíce o přístavních manévrech zde.
Foto Pavel Nesvadba
5572
Související články
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.