Přetažení jachty podél mola
Někdy bývá nutné jachtu stojící bokem u mola posunout o pár metrů dále. Zde často dochází k chybě. Nesnažíme se jachtu táhnout podél mola za příďové lano.
Dopředný pohyb jí udělíme lanem záďovým a příďovým lanem pohyb jen kontrolujeme. Pokud bychom tahali za příďové lano, budeme přitahovat příď k molu, fendry se budou valit po přístavní zdi, hrozí nebezpečí jejich vyklouznutí a poškození boku lodi.
Proto táhneme jachtu záďovým lanem a necháme příď směrovat od nábřeží. Sedí-li někdo za kormidlem, stočí kormidlo mírně od mola. Tak zajistíme, že loď nebude nalepená na molo. Pokud by tlačil jachtu na molo vítr, bude nutné kontrolovat fendry na boku.
Obvykle je při tažení lodi i minimální rychlost dostatečná. Jachta má velkou setrvačnost a při vyšších rychlostech bude problém loď zastavit.
Další informace o manévrování v marínách najdete v knize Přístavní manévry.
6145
Související články
Koufonisi ano, nebo ne?
Koufonisi ano, nebo ne?
Řecký ostrov Koufonisi leží východně od jihu známého Naxosu. Krásné pláže, krásné okolí, přístav, kotviště. Stojí ale za návštěvu?
Řetězová pavučina v přístavu
Řetězová pavučina v přístavu
Přístav je mělký, dno jasně viditelné. Potřebujete hodit kotvu. Ale kde? Dno je plné kotev a řetězů nových i letitých. Kde spustit kotvu, aby šla ještě vytáhnout?
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Jak správně pracovat na palubě s mooringem
Při přístavních manévrech hraje hlavní roli kormidelník. On musí být schopen stabilizovat loď. To ale neznamená, že pracant u mooringu by neměl co pokazit. Jaká je hlavní chyba, ke které při práci s mooringem může dojít?