Pozor při noční plavbě
Velkým nebezpečím při noční plavbě je přehlédnutí jiných lodí v okolí. Toto nebezpečí v poslední době výrazně roste.
Není to dáno jen houstnoucí dopravou na moři, ale především přestěhováním mapových plotterů ke kormidlu. Co laikovi přijde jako vynikající bezpečnostní prvek, může představovat veliké nebezpečí.
Základem bezpečné noční plavby je tma na palubě a v podpalubí. Jen tak si zrak zvykne na tmu a může vidět věci v okolí. Z hlediska bezpečnosti jde hlavně o lodě.
Dříve tmu v kokpitu rušilo jen červené světlo kompasu hloubkoměru a rychloměru. Šlo o velmi slabá červená světla, která nerušila noční vidění. Dnes je situace jiná. Displeje jsou mnohem větší a především přibyly do kokpitů monitory mapových plotterů. I když jsou zapnuty na noční režim, jde o značný zdroj světla, který oslňuje.
Pro bezpečnou noční plavbu je tedy nutné mít plotter přepnutý do nočního režimu s maximálně staženým jasem. Pokud plujete místy, kde plotter nepotřebujete, rovnou ho vypněte. Pokud ho potřebujete jen občas, můžete ho po použití zakrýt plastovým krytem, abyste ho nemuseli za chvíli restartovat.
Jen pro úplnost ještě dodám, že v podpalubí musí být tma a v případě nutnosti rozsvícení použijte jen červené světlo.
11375
Související články
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Pár zkratek na navigačních přístrojích
Zkratky. Podíváte se na mapový plotter a zkratky. V telefonu – zkratky. Navigace jsou samé zkratky. Bylo by dobré vědět, co znamenají, abyste se neradovali z vysoké COG, když VMG je záporná.
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Proč je v extrému lepší vlastní kotva než kotevní bóje
Předpověď neslibuje nic hezkého. Je lepší se spolehnout na kotevní bóji, nebo raději na vlastní kotvu? Jaké argumenty hovoří pro kotvu?