Pozor při noční plavbě
Velkým nebezpečím při noční plavbě je přehlédnutí jiných lodí v okolí. Toto nebezpečí v poslední době výrazně roste.
Není to dáno jen houstnoucí dopravou na moři, ale především přestěhováním mapových plotterů ke kormidlu. Co laikovi přijde jako vynikající bezpečnostní prvek, může představovat veliké nebezpečí.
Základem bezpečné noční plavby je tma na palubě a v podpalubí. Jen tak si zrak zvykne na tmu a může vidět věci v okolí. Z hlediska bezpečnosti jde hlavně o lodě.
Dříve tmu v kokpitu rušilo jen červené světlo kompasu hloubkoměru a rychloměru. Šlo o velmi slabá červená světla, která nerušila noční vidění. Dnes je situace jiná. Displeje jsou mnohem větší a především přibyly do kokpitů monitory mapových plotterů. I když jsou zapnuty na noční režim, jde o značný zdroj světla, který oslňuje.
Pro bezpečnou noční plavbu je tedy nutné mít plotter přepnutý do nočního režimu s maximálně staženým jasem. Pokud plujete místy, kde plotter nepotřebujete, rovnou ho vypněte. Pokud ho potřebujete jen občas, můžete ho po použití zakrýt plastovým krytem, abyste ho nemuseli za chvíli restartovat.
Jen pro úplnost ještě dodám, že v podpalubí musí být tma a v případě nutnosti rozsvícení použijte jen červené světlo.
11461
Související články
Nebezpečný shorthanded jachting ve Středomoří
Nebezpečný shorthanded jachting ve Středomoří
Vyrazit na jachtu jen ve dvou? Nebo dokonce jen sám? Někoho tento extrém láká. Je třeba si ale uvědomit, že v menších mořích může jít o nebezpečnější plavbu než na oceánu.
Noční plavba bez zkušeností?
Noční plavba bez zkušeností?
Nezkušená posádka, kapitán jen o krok dále. Posádka touží po vzrušení. Chce to noční plavbu. Je to dobrý nápad, špatný nápad, nebo jaký je to vlastně nápad?
Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Kdy bych mapový plotter nejraději rozmlátil
Parádní věc taková navigace v kokpitu. Už není třeba běhat do podpalubí k navigačnímu stolku. Jsou ale chvíle, kdy bych ho nejraději rozkopal. Nebo dal políček jeho tvůrci. Alespoň.