Musí navigátor přesně vědět, kde je?
Na to je jednoduchá odpověď. Navigátor nemusí přesně vědět, kde zrovna je. Možná se vám to nezdá, ale je to tak. Pro navigátora je daleko důležitější jiná věc.
Musí s naprostou jistotou vědět, kde není. Že je to stejné? Není, rozhodně to není to samé.
Pojďme si to vysvětlit na příkladu. Na mapě vidíte kanál mezi chorvatskými ostrovy Žut a menšími ostrůvky západně od Vrgady. Za temné noci mohou ostrůvky u Vrgady znamenat nebezpečí. Stejně jako ostrůvek Blitvica a útesy Dinarići východně od Žutu.
Nechci-li stále znovu sledovat mapu, nebo mapový plotter, udělám si bezpečný náměr na maják Galijolica. Odečtu deklinaci a zjistím, že pokud náměr na Galijolicu bude menší než 335°, vyhnu se bezpečně útesům a ostrůvkům u Žutu.
Zároveň si udělám bezpečný náměr na maják na ostrůvku Košara. Bude-li větší než 320°, držím se v bezpečné zelené výseči a nemusím se bát ostrůvků u Vrgady.
Dodržím-li tyto dva parametry, není důležité, kde přesně sem. Jestli jsem v místě fialového, červeného, nebo modrého křížku je jedno. Přesná poloha není důležitá.
85
Související články
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Navigační příklad na B, tentokrát proudy
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu.
Co říká tato šipka
Co říká tato šipka
Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a nebytí. Říká nám, jestli máme objet zelenou bóji zprava, nebo zleva.
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Příklad na kapitánské zkoušky B, 2. část
Přinášíme ukázku navigačního příkladu na kapitánské zkoušky kategorie B. Tentokrát jsme pokročili na výpočet výšky hladiny v sekundárním přístavu, tedy v přístavu, kde musíme výšku vody a přesný čas přílivu počítat s pomocí diferencí.