Palivo budoucnosti pro nákladní lodě
Hledá se palivo, při jehož využití nejsou do ovzduší vypouštěny emise oxidů uhlíku. Tato snaha probíhá i ve světě lodní dopravy, která je často obviňována z ještě větších ekologických škod, než je reálné.
Jednou z možností se zdá být čpavek, nebo též amoniak. Je to běžná sloučenina, sice jedovatá, ale snadno dostupná a může se stát zdrojem energie pro námořní dopravu. Respektive jinak. Může se stát zdrojem vodíku do palivových článků.
Palivový článek
Palivový článek je čistý zdroj energie. Vodík v článku se sloučí s kyslíkem, uvolní se energie a odpadem je voda. Problémem je zmíněný vodík. Jeho produkce je energeticky náročná, skladovat se musí pod velkým tlakem, nebo za velmi nízké teploty. Je výbušný. A je tak malý, že uteče téměř kudykoli…
V palivových článcích se proto nahrazuje sloučeninami, které mnohé nevýhody vodíku eliminují. Z těchto sloučenin se nejprve uvolní vodík a pak již vše pracuje tak, jak je uvedeno výše. Na jachtách se například používají palivové články pracující místo vodíku s metylalkoholem. Není to ideální řešení, protože metylalkohol je jedovatý, špatně dostupný, a proto také drahý. Navíc při jeho rozkladu vzniká oxid uhličitý.
Amoniak
Na námořních lodích se nyní zkouší palivové články zpracovávající jedovatý čpavek. Zásobovací loď Viking Energy vlastněná firmou Eidesvik bude dodatečně vybavena palivovými články na amoniak, které umožní pracovat po 3000 hodin ročně pomocí tohoto čistého zdroje energie. V současnosti je vybavena dieselelektrickým pohonem, s možností spalovat LNG.
Výhody čpavku pro použití v lodním průmyslu
Čpavek se běžně užívá v hnojivech, ve farmaceutickém průmyslu, při čištění vody atd. Je to jedna z nejpoužívanějších sloučenin. Dodavatelské řetězce jsou běžně dostupné, nedochází ke konfliktu s existujícími regulacemi. Při jeho zpracování nevznikají skleníkové plyny. Jde o relativně levný zdroj energie.
Pokusy s lodí Viking Energy by měly vést v budoucnu k rozšíření palivových článků na bázi amoniaku i na další lodě.
3027
Související články
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).
Nejjedovatější evropská ryba
Nejjedovatější evropská ryba
Nejjedovatější evropská ryba se jmenuje ostnatec menší (Echiichthis vipera). Nebezpečný může být především v červnu a červenci, kdy se stahuje na mělčiny kvůli rozmnožování. Bodnutí je mimořádně bolestivé a ve výjimečných případech i smrtelné.
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
Nová zpráva NASA tvrdí, že stanovení nízkých limitů pro obsah síry v lodním palivu má patrný efekt. Celosvětová norma, kterou zavedla Mezinárodní námořní organizace v roce 2020, snížila tvorbu a viditelnost „umělých mraků“ vznikajících za loděmi plavícími se přes oceány na rekordně nízkou úroveň.