NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
Nová zpráva NASA tvrdí, že stanovení nízkých limitů pro obsah síry v lodním palivu má patrný efekt. Celosvětová norma, kterou zavedla Mezinárodní námořní organizace v roce 2020, snížila tvorbu a viditelnost „umělých mraků“ vznikajících za loděmi plavícími se přes oceány na rekordně nízkou úroveň.
Vědci porovnávali družicové snímky z posledních zhruba dvou dekád a zjistili, že úbytek bílých „brázd“ za loděmi je znatelný. Použili pokročilé výpočetní techniky pro analýzu denních snímků z let 2003 až 2020 a dospěli k závěru, že jediným vysvětlením pro úbytek stop je nařízení IMO, které snížilo obsah síry o 86 procent.
Tyto stopy vznikají v důsledku srážení vodní páry kolem malých částic znečištění z výfukových plynů z lodních motorů. Vysoce koncentrované kapičky rozptylují více světla než běžné mraky nad oceánem, a proto se jeví jasnější a z výšky jsou dobře patrné. NASA začala tyto stopy sledovat kvůli monitorování lodní dopravy a jejího vlivu.
Při analýze údajů za rok 2020 vědci pozorovali úbytek hustoty lodních stop na všech hlavních námořních trasách. Ve své analýze dali viditelné změny do souvislosti s omezením obsahu síry v palivech na 0,5 procenta, které v roce 2020 zavedla Mezinárodní námořní organizace (IMO). Podle výzkumníků požadavek na používání palivového oleje s nízkým obsahem síry (LSFO) změnil chemické a fyzikální složení výfukových plynů. Méně emisí síry znamená, že se uvolňuje méně aerosolových částic, které tvoří detekovatelné stopy po lodích.
Původně se domnívali, že určitou roli v pozorovaném úbytku mohlo sehrát narušení lodní dopravy v souvislosti s pandemií covid-19. „Tato změna však sama o sobě nemohla vysvětlit velký pokles pozorovaných stop, které zůstaly na rekordně nízké úrovni po několik měsíců roku 2021,“ píše NASA.
Analýza také ukázala, jak se v průběhu dlouhého období v pozorovaných mracích na lodních trasách odrážel obecný vzestupný trend lodní aktivity v letech 2003 až 2013. Dokázali také zjistit poklesy ve stopách například po dobu přibližně jednoho roku v období po globální finanční krizi v roce 2008 a podobně mezi lety 2014 a 2016, které pravděpodobně odrážely zpomalení čínského dovozu a vývozu surovin a komodit.
Tyto „lodní mraky“ mohou podle NASA sloužit jako případová studie jednoho z elementů změny klimatu. „Lodní stopy jsou skvělými přírodními laboratořemi pro studium interakce mezi aerosoly a nízkou oblačností a toho, jak to ovlivňuje množství záření, které Země přijímá a odráží zpět do vesmíru,“ řekl hlavní autor studie Tianle Yuan.
Zpráva o vizuálních důkazech vlivu lodní dopravy na atmosféru přišla v době, kdy Evropský parlament podnikl zásadní krok, aby přiměl lodní dopravu ke snížení emisí skleníkových plynů a přijal nařízení o používání alternativních paliv.
535
Související články
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
Klaus by jen nesouhlasně pozdvihl obočí…
I lodní doprava se snaží snižovat emise. Obviňovaná ze znečišťování ovzduší investuje do ekologických technologií. Utrácí stovky milionů navzdory Václavům Klausům, kteří nikdy neviděli výrazné tání ledu (samozřejmě kromě filmů Ala Gora).
Superjachty superškodí
Superjachty superškodí
Kdo více škodí na naší planetě. Indický šofér 50 let starého kouřícího kamionu, nebo majitel supermoderní megajachty, která je svými technologiemi označována za ekologickou?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?