NASA: Příznivý vliv omezení síry v palivu je vidět i z vesmíru
Nová zpráva NASA tvrdí, že stanovení nízkých limitů pro obsah síry v lodním palivu má patrný efekt. Celosvětová norma, kterou zavedla Mezinárodní námořní organizace v roce 2020, snížila tvorbu a viditelnost „umělých mraků“ vznikajících za loděmi plavícími se přes oceány na rekordně nízkou úroveň.
Vědci porovnávali družicové snímky z posledních zhruba dvou dekád a zjistili, že úbytek bílých „brázd“ za loděmi je znatelný. Použili pokročilé výpočetní techniky pro analýzu denních snímků z let 2003 až 2020 a dospěli k závěru, že jediným vysvětlením pro úbytek stop je nařízení IMO, které snížilo obsah síry o 86 procent.
Tyto stopy vznikají v důsledku srážení vodní páry kolem malých částic znečištění z výfukových plynů z lodních motorů. Vysoce koncentrované kapičky rozptylují více světla než běžné mraky nad oceánem, a proto se jeví jasnější a z výšky jsou dobře patrné. NASA začala tyto stopy sledovat kvůli monitorování lodní dopravy a jejího vlivu.
Při analýze údajů za rok 2020 vědci pozorovali úbytek hustoty lodních stop na všech hlavních námořních trasách. Ve své analýze dali viditelné změny do souvislosti s omezením obsahu síry v palivech na 0,5 procenta, které v roce 2020 zavedla Mezinárodní námořní organizace (IMO). Podle výzkumníků požadavek na používání palivového oleje s nízkým obsahem síry (LSFO) změnil chemické a fyzikální složení výfukových plynů. Méně emisí síry znamená, že se uvolňuje méně aerosolových částic, které tvoří detekovatelné stopy po lodích.
Původně se domnívali, že určitou roli v pozorovaném úbytku mohlo sehrát narušení lodní dopravy v souvislosti s pandemií covid-19. „Tato změna však sama o sobě nemohla vysvětlit velký pokles pozorovaných stop, které zůstaly na rekordně nízké úrovni po několik měsíců roku 2021,“ píše NASA.
Analýza také ukázala, jak se v průběhu dlouhého období v pozorovaných mracích na lodních trasách odrážel obecný vzestupný trend lodní aktivity v letech 2003 až 2013. Dokázali také zjistit poklesy ve stopách například po dobu přibližně jednoho roku v období po globální finanční krizi v roce 2008 a podobně mezi lety 2014 a 2016, které pravděpodobně odrážely zpomalení čínského dovozu a vývozu surovin a komodit.
Tyto „lodní mraky“ mohou podle NASA sloužit jako případová studie jednoho z elementů změny klimatu. „Lodní stopy jsou skvělými přírodními laboratořemi pro studium interakce mezi aerosoly a nízkou oblačností a toho, jak to ovlivňuje množství záření, které Země přijímá a odráží zpět do vesmíru,“ řekl hlavní autor studie Tianle Yuan.
Zpráva o vizuálních důkazech vlivu lodní dopravy na atmosféru přišla v době, kdy Evropský parlament podnikl zásadní krok, aby přiměl lodní dopravu ke snížení emisí skleníkových plynů a přijal nařízení o používání alternativních paliv.
353
Související články
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.
Plachta, nákladní loď a Americký pohár
Plachta, nákladní loď a Americký pohár
Co má společného hi tech loď pro Americký pohár na nosných křídlech s těžkotonážní nákladní lodí Berge Olympus dlouhou 300 metrů, širokou 50 metrů, o výtlaku přes 211 000 tun? Obě lodě bude pohánět podobná technologie.
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Evropa, Čína a USA mohou samy srazit emise z lodní dopravy o 84 procent
Závazky k omezení emisí produkovaných lodní dopravou, které přijala Mezinárodní námořní organizace (IMO), jsou podle mnohých málo ambiciózní a je z nich patrná snaha řešení spíše odkládat. Zhruba 84 procent lodní dopravy prochází přístavy v Evropě, Číně a Spojených státech. Pokud by tyto země nastavily přísná emisní pravidla pro připlouvající lodě, odvedly by za pár let práci, na kterou si IMO vyhradila celá desetiletí. Tvrdí to nová zpráva Evropské federace pro dopravu a životní prostředí (T&E).