Ovládací prvky hlavní plachty
Jakými ovládacími prvky disponuje hlavní plachta? S čím vším můžeme pracovat, abychom pluli rychleji? Kdo poprvé usedne na jachtu, zdá se mu, že tím jediným je otěž hlavní plachty. Je to ale trochu složitější…
Výtah hlavní plachty
Výtah plachty neslouží jen k tomu, by plachtu vytáhl na stěžeň. Zároveň plachtu také tvaruje. Obecně můžeme práci s výtahem shrnout velmi jednoduše. Více větru vyžaduje větší dotažení výtahu. Ve slabém větru výtah naopak mírně povolujeme. Výtah dotahujeme na stoupačku a povolujeme na zaďák. To je jednoduché shrnutí.
Dotažením výtahu posouváme nejhlubší část profilu plachty dopředu. Zadní část plachty je plošší.
Také na jachtách s rolovací hlavní plachtou je možné pracovat s výtahem. Je-li výtah protažen k vinšně a stoperu, je možné ho u vytažené plachty povolovat a přitahovat.
Foto UK Sailmakers
Cunningham
Cunningham
Cunningham na běžné jachtě obvykle nenajdete. Je to lanko, které dotahuje přední lem hlavní plachty proti výtahu, tedy dolů. Jeho funkce je podobná jako funkce výtahu. Protože jde spíše o závodní prvek, nebudeme se mu blíže věnovat.
Outhaul
Outhaul vytahuje spodní lem hlavní plachty dozadu. U rolovacích plachet je to právě to lano, kterým plachtu vytahujete po ráhně. Outhaul dopíná, tedy vyplošťuje, spodní třetinu plachty.
Použijeme-li zobecnění, na stoupačce outhaul dotahujeme, na zaďák povolujeme, abychom zvýšili výkon plachty.
Kiking
Kiking ovládá twist, tedy přetočení zadního lemu hlavní plachty ve chvíli, kdy není plně dotažena otěž hlavní plachty. Pokud je otěž plachty povolená, má ráhno tendenci se zvedat, kiking tomu zabrání.
Pomocí kikingu regulujeme správný úhel nastavení profilu plachty na vítr v celé její výši.
Foto archiv
Traveler na střeše nástavby.
Traveler (otěžový vozík)
Otěžový vozík umožňuje měnit úhel plachty vůči větru bez toho, abychom měnili twist, neboli přetočení plachty v její horní části. V poryvech je proto vhodné povolovat hlavní plachtu na traveleru a nikoli na otěži, která změní celé nastavení hlavní plachty (na turistických jachtách obtížně proveditelné).
Traveler je také užitečný při nastavení plachty a stoupačku. Ve slabém větru je dobré, pokud je v horní části hlavní plachty určitý twist. Dosáhneme toho tak, že přetáhneme traveler mírně do návětří. Tak při nastavení ráhna na středu jachty máme mírně povolenou otěž a plachta (při povoleném kikingu) má v horní části požadovaný twist.
Foto Pavel Nesvadba
Otěž hlavní plachty
Otěž hlavní plachty
Otěž hlavní plachty ovlivňuje úhel nastavení ráhna na vítr a twist plachty. Twist plachty otěž ovlivňuje při plavbě na stoupačku. Spolu s ní má vliv i pozice traveleru. Na boční a zadní vítr ovlivňuje twist kiking, otěž určuje jen úhel na vítr.
Vidíte, že ovládacích prvků hlavní plachty je celá řada. Na některých charterových jachtách se však budete muset smířit s tím, že ne všechny jsou použitelné (v určitých případech dokonce skoro žádné...)
8048
Související články
Typy refování klasické hlavní plachty
Typy refování klasické hlavní plachty
Pokud si vybíráme loď na charter, jedním z hlavních kritérií bývá, jaký typ hlavní plachty si zvolíme. Na výběr je mezi rolovací a klasickou hlavní plachtou s lazy bagem. Každá z variant má samozřejmě své plusy i mínusy. Záleží tedy, jaký je účel plavby, jak mám zkušenou posádku apod. U klasické hlavní plachty, která bývá jasnou volbou pro zkušenější kapitány, se můžeme setkat s velmi odlišnými typy refování. Jaké se tedy používají způsoby refování hlavní plachty?
Bezpečná plavba na zaďák
Bezpečná plavba na zaďák
Jste na běžné charterové jachtě a potřebujete plout na zaďák. Na palubě není spinakerový peň. Jak si v takové situaci počínat? Jak využít nejlépe větru a plout co nejefektivněji?
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?