Odplouvání od mola s příďovým springem
Tentokrát se podíváme na mimořádně užitečný a silný manévr, který pomůže bezpečně odplout v případě, že vás vítr tlačí na molo.
Příďový spring je vynikajícím pomocníkem. Tlačí-li silný vítr loď k molu, může být dokonce jakýkoli jiný způsob vyjíždění nebezpečný. Manévr, který si nyní představíme, je prostý jakýchkoli rizik. Vynikající pomůckou je například u benzínové pumpy v Sukošanu, pokud fouká jugo.
Když nás vítr tlačí na molo a jakýkoli jiný pokus o odplutí je riskantní, vyvážeme průběžně (oba konce lana jsou na palubě) příďový spring a na příď přesuneme volné fendry. Jeden konec používaného springu je na přídí uvázaný, druhý konec je jen vedený kolem vazáku a napnutý ho v ruce drží jeden člen posádky.
V té chvíli již můžeme odvázat všechna další vyvazovací lana, vítr sám jachtu natlačí přídí na molo (tedy na fendry, které jsme na příď umístili). Motorem napínáme opatrně spring a otočíme kormidlo k molu. Motor má stálý tah a jachta se snaží najet přídí na molo (loď číslo 1 na obrázku). V tom jí však brání fendry a springové lano. Výsledkem je, že proud vody hnaný motorem na kormidlo odtlačuje záď lodi od mola (pokud má jachta jeden list kormidla).
Je-li vítr příliš silný a záď se nechce od mola vzdálit, přidáme plynule plyn. Potřebné otáčky motoru jsou závislé na rychlosti větru, který se snažíme přetlačit. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že manévr je úspěšný, s trochou trpělivosti, i v bóře o rychlosti 35 uzlů.
Jakmile je záď lodi dostatečně daleko od mola, zařadíme rychle zadní chod (loď číslo 2 na obrázku), člen posádky na přídi uvolní springové lano a jachta elegantně vycouvá z nepříjemné pozice (loď číslo 3 na obrázku).
Trénink odstraní obavy
Tento způsob odplouvání se zdá začátečníkům nebezpečný, ale za chvíli zjistí, že je velmi snadný, bezpečný a do určité míry i elegantní. Abyste se ho přestali bát, je třeba si ho vyzkoušet.
Stojíte-li bokem k molu, dejte fendry na příď a vyvažte spring. Pomalu zařaďte přední chod , a jakmile je spring napjatý, otočte kormidlem k molu. Záď se začne vzdalovat od mola. V té chvíli otočte kormidlo od mola a záď se bude tlačit k molu. Několikrát takto otočte kormidlem, abyste si vše vryli do paměti.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry.
13715
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?