Odplouvání od mola s příďovým springem
Tentokrát se podíváme na mimořádně užitečný a silný manévr, který pomůže bezpečně odplout v případě, že vás vítr tlačí na molo.
Příďový spring je vynikajícím pomocníkem. Tlačí-li silný vítr loď k molu, může být dokonce jakýkoli jiný způsob vyjíždění nebezpečný. Manévr, který si nyní představíme, je prostý jakýchkoli rizik. Vynikající pomůckou je například u benzínové pumpy v Sukošanu, pokud fouká jugo.
Když nás vítr tlačí na molo a jakýkoli jiný pokus o odplutí je riskantní, vyvážeme průběžně (oba konce lana jsou na palubě) příďový spring a na příď přesuneme volné fendry. Jeden konec používaného springu je na přídí uvázaný, druhý konec je jen vedený kolem vazáku a napnutý ho v ruce drží jeden člen posádky.
V té chvíli již můžeme odvázat všechna další vyvazovací lana, vítr sám jachtu natlačí přídí na molo (tedy na fendry, které jsme na příď umístili). Motorem napínáme opatrně spring a otočíme kormidlo k molu. Motor má stálý tah a jachta se snaží najet přídí na molo (loď číslo 1 na obrázku). V tom jí však brání fendry a springové lano. Výsledkem je, že proud vody hnaný motorem na kormidlo odtlačuje záď lodi od mola (pokud má jachta jeden list kormidla).
Je-li vítr příliš silný a záď se nechce od mola vzdálit, přidáme plynule plyn. Potřebné otáčky motoru jsou závislé na rychlosti větru, který se snažíme přetlačit. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že manévr je úspěšný, s trochou trpělivosti, i v bóře o rychlosti 35 uzlů.
Jakmile je záď lodi dostatečně daleko od mola, zařadíme rychle zadní chod (loď číslo 2 na obrázku), člen posádky na přídi uvolní springové lano a jachta elegantně vycouvá z nepříjemné pozice (loď číslo 3 na obrázku).
Trénink odstraní obavy
Tento způsob odplouvání se zdá začátečníkům nebezpečný, ale za chvíli zjistí, že je velmi snadný, bezpečný a do určité míry i elegantní. Abyste se ho přestali bát, je třeba si ho vyzkoušet.
Stojíte-li bokem k molu, dejte fendry na příď a vyvažte spring. Pomalu zařaďte přední chod , a jakmile je spring napjatý, otočte kormidlem k molu. Záď se začne vzdalovat od mola. V té chvíli otočte kormidlo od mola a záď se bude tlačit k molu. Několikrát takto otočte kormidlem, abyste si vše vryli do paměti.
Podrobný popis zajíždění k bójím či do přístavů najdete v knize Přístavní manévry.
13615
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.