Nejnebezpečnější chvíle je před přístavem
Blížíte se k vjezdu do přístavu. Obavy z vás spadnou, to špatné je za vámi. Před vámi klid v přístavu, hospoda, teplo, sucho. Je to šalebný pocit bezpečí, to nejhorší můžete mít před sebou.
Nejnebezpečnější chvílí může za určitých podmínek být okamžik, kdy vplouváte do přístavu. Neplatí to vždy a neplatí to všude, ale jsou místa, kde je třeba situaci pečlivě zvážit. A možná i učinit nepopulární rozhodnutí a vyplout znovu do bezpečí na otevřeném moři.
Vše záleží na počasí, na vlnách a na přístavu, do kterého vplouváte. Například v Chorvatsku není mnoho přístavů, které by byly na vjezdu nebezpečné. Stačí se ale podívat na druhou stranu Jadranu a situace se rázem změní.
Kde číhá nebezpečí
Nebezpečné jsou za určitých podmínek přístavy u mělkého pobřeží, jako jsou písečné pláže u italských břehů. Stávají se nepříjemnou pastí ve chvíli, kdy se do pobřeží opírá vítr a velké vlny. Ještě horší situace je za takových podmínek tam, kde je přístav v ústí řeky a proti vlnám vytéká proud.
Proč
Vlny přicházející z hlubokého moře k mělkému pobřeží se na menší hloubce zkracují, zvedají, jsou strmější a zalamují se. Pokud teče proti směru pohybu vln proud, je situace ještě výraznější. Zalamující se vlny jsou pro jachtu nebezpečné. Mohou ji položit stěžněm na hladinu, dokonce překlopit za určitých podmínek. Rozhodně ji ale umí stočit z kurzu směrem, nad kterým si kormidelník jen zoufá.
Jak taková místa poznám
Vše záleží na podmínkách. Vysoké vlny přicházející k mělkému pobřeží by měly vždy zalarmovat naši pozornost. Vidíme-li na mapě, že v místě přístavu se do moře vlévá řeka, platí to dvojnásob. Velmi důležité informace najdeme v dobrých pilotech. Informace o tom, za jakých podmínek je vjezd do přístavu nebezpečný, by měly být jejich součástí.
Máte-li na palubě něco, co jako pilot vypadá a žádné informace o nebezpečí v něm nejsou, není to ještě důvod k polevení v ostražitosti. Může to znamenat, že váš pilot není dobrý. Abyste mohli pilotu důvěřovat, je třeba si k němu vybudovat důvěru. S důvěrou se můžete obrátit například na piloty Středomoří od Roda Heikella.
Jak se zachovat
Za určitých podmínek je nejbezpečnější rozhodnutí, které bude na palubě nejméně populární. Otočit se a znovu odplout. Ztratíte ale některé kamarády. Budete považováni za příliš málo statečné. Co se nestalo, se přeci nemuselo stát…
Jste-li rozhodnuti, nebo donuceni se rozhodnout, pustit se na tenký led, věnujte čas přípravě. Navlečte posádce záchranné vesty, uklidněte ji a ubezpečte, že to nejhorší teprve přijde. Zkontrolujte, jestli je vše na palubě upevněné, posádka v bezpečí kokpitu, že dobře vidíte (může překážet sprayhood), že motor spolehlivě běží.
V místech kde se začínají zvedat vlny, situaci nejprve pozorně sledujte. Počkejte si na slavnou devátou vlnu a nechte ji přejít (raději i desátou). Potom se můžete rozjet do přístavu. Pamatujte si, že z dálky nevinné vlny se vám budou zvedat za zádí. Dále je třeba mít na paměti, že účinnost kormidla roste s rychlostí proudění kolem něj. Více rychlosti znamená, že loď bude lépe poslouchat. Také strávíte v nebezpečné oblasti méně času.
Snažte se reagovat na vynucené změny kurzy rychle a agresivně. Jakmile vás vlna přepere, je už na kormidlování pozdě.
Když budete mít kliku, tak to dáte. Když budete mít pech, může vše skončit špatně. Jsou ale i situace mezi, kdy jen vysypete část posádky, která se dobře nedržela. A nakonec ji někdo zachrání. Jako na videu.
5480
Související články
Ztroskotání trajektu na Premudě
Ztroskotání trajektu na Premudě
V pátek v 1820 ztroskotal trajekt Princ Zadra u ostrova Premuda. Podle svědků najel plnou rychlostí na útes Bračići na dohled od přístavu Krijal. Na palubě bylo 72 pasažérů. Druhý den šel ke dnu. Na potápěčské mapě Jadranu přibyl nový vrak.
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Potopení Bayesian. Chyba posádky, nebo loděnice?
Superjachta Bayesian dlouhá 56 metrů se potopila během pár minut 19. srpna u pobřeží Sicílie. Sedm osob při nehodě zemřelo. Výrobce lodi Perini Navi od počátku hlučně svaloval vinu na profesionální posádku. Objevují se ale podezření, že by italská loděnice mohla být potrefenou husou.