Search
× Search
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Jan Koukal

Na solárních křídlech s virtuální kotvou

Mladá francouzská společnost Millikan navrhla nový katamarán M9 o délce 9,5 metru, jehož dva elektromotory o souhrnném výkonu 50 koní jsou poháněny výhradně solární energií. Předváděcí verze by měla být hotová letos na podzim. Pořizovací cenu výrobce odhaduje přibližně na 250 tisíc eur (5,9 milionu korun).

Solární panely lodi M9 fungují v přístavu jako zastřešení a boční krytí kokpitu, zatímco za plavby se boční panely mohou coby křídla nastavit také do horizontální polohy. Tato křídla jsou z obou stran vybavena solárními panely, takže mohou získávat energii i z odrazu slunce od hladiny. S roztaženými křídly se efektivita celé soustavy zvýší o 20 procent. Podle výrobce bude loď energeticky plně soběstačná.

Na samotné soláry může loď plout rychlostí šest uzlů, s pomocí baterií je možné dosáhnout cestovní rychlosti devíti uzlů po dobu dvou až tří hodin. Maximální rychlost je pak 12 uzlů. Nezpochybnitelnou výhodou této lodi je, že v přístavu posádka nemusí hledat elektrický sloupek. Loď se spolehlivě sama dobíjí i u toho nejzaostalejšího mola.

Motorizaci obstarají dva elektromotory BlueNav, každý o výkonu 15 kW. Vítanou pomůcku představuje fakt, že propelery lze zatáhnout do trupu, což usnadní manévry v přístavu. Vše, co souvisí s motory, tedy baterii, nabíječku či měnič, lze spravovat a monitorovat i na dálku pomocí jednoduché aplikace Victron Energy. Jejím prostřednictvím lze také sledovat výkon solárních modulů.

Millikan navrhl plavidlo jako rodinnou loď pro víkendové výlety. Uvnitř se nacházejí dvě kajuty s šesti, respektive sedmi lůžky, koupelna a salón. Autorem návrhu je studio Vincent Lebailly Yacht Design. Solární katamarán se staví v Chantier naval de la Passagère.

Další vychytávkou je virtuální kotva, pro niž se výrobce rozhodl ve jménu ochrany mořského dna. Loď M9 je tak vybavena funkcí, která loď udržuje v pevné poloze s pomocí přesné GPS a počítačem podporovaného řízení motoru, aniž je třeba spustit fyzickou kotvu. Spotřeba virtuální kotvy má být téměř nulová, přičemž systém takto prý může udržovat loď na místě i několik dní.

 

377
Na horu