Nafoukněte křídla, vyrážíme
Společnost Aeroforce představila velmi netradiční pojetí toho, co je pro jachting snad vůbec nejcharakterističtější, tedy stěžně a plachet. Její plně automatizované nafukovací a zatahovací křídlo, které slouží jako hlavní plachta, vychází z principů platných v letectví, ale je uzpůsobené pro použití na moři.
Aeroforce nyní na mezinárodní výstavě vícetrupých lodí ve francouzském La Grande-Motte představila hotový prototyp svého křídla. Velikostně je určeno pro lodě o délce 50 stop a více.
Tento systém bude poprvé naostro uplatněn na lodi MODX 70, prvním katamaránu na stoprocentně elektrický pohon a obnovitelné zdroje energie, který bude uveden na trh letos v říjnu.
V případě MODX 70 se počítá s využitím dvou křídel posazených na nástavbě vedle sebe. MODX 70 je projektem firmy Océan Développement a jejím cílem je plná autonomie a nulové emise uhlíku za provozu. Dva elektrické motory na palubě MODX 70 by měly mít souhrnný výkon 80 kW.
Nafukovací křídla Aeroforce budou mít plochu 2x 125 m². Podle vyjádření výrobce poskytují oproti klasickým plachtám větší efektivitu o 35 procent. Použitý materiál a jeho vlastnosti jsou klíčové pro to, aby křídlo dosáhlo požadovaného NACA profilu a udrželo si jej. Tkanina je vzduchotěsná a dostatečně tuhá.
Teleskopický a motorizovaný stěžeň z karbonových vláken se při nafukování křídla automaticky vysouvá, při jeho vyfukování pak zase zasouvá do tomu určeného prostoru pod palubou, který může být customizován na míru podle podmínek na dané lodi.
Automatizace integruje modul vzdáleného přístupu, který umožňuje vizualizaci všech parametrů jachty na displeji či monitoru a v případě potřeby i dálkové ovládání a údržbu.
569
Související články
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Na solárních křídlech s virtuální kotvou
Mladá francouzská společnost Millikan navrhla nový katamarán M9 o délce 9,5 metru, jehož dva elektromotory o souhrnném výkonu 50 koní jsou poháněny výhradně solární energií. Předváděcí verze by měla být hotová letos na podzim. Pořizovací cenu výrobce odhaduje přibližně na 250 tisíc eur (5,9 milionu korun).
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Nejodvážnější dvoutrupé vize současnosti
Plovoucí galerie, solární elektrárna či foiler s tvary (a skoro i rychlostí) neviditelné stíhačky. Lodní stavitelství patří mezi obory, kde se inovace a technologie uplatňují rychle a přirozeně. Dnes to platí i o katamaránech. Co se aktuálně děje na rýsovacích prknech lodních návrhářů?
Slunce místo větru: Němci plují na solární plachty
Slunce místo větru: Němci plují na solární plachty
Se zajímavým nápadem přišla německá společnost Flin solar. Nabízí flexibilní solární panely pro široké využití na jachtách.