Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Začneme u těch, pro které je manévrování v přístavech denním chlebem. Když vidíme skippery charterových společností, jak ve vysokých rychlostech virtuózně zajíždějí, toužíme umět totéž. Je to působivé, ale neprofesionální. Stačí jakákoli chybička (třeba technická) a vzniklé škody budou stejně mimořádné, jako dojem, který sebevědomí skippeři zanechávají.
Malá rychlost, malé škody
Opatrní skippeři volí v přístavech malou rychlost. Přesně ji nemůžeme určit, protože se sílícím větrem narůstá i potřebná rychlost pro manévrování.
Plujeme-li pomalu, jachta nám sice o něco hůře manévruje, ale na potřebná rozhodnutí máme čas a případné chyby lze napravit. A v případě kontaktu s jinou lodí budou škody minimální, nebo dokonce žádné.
Fendr do ruky
Především začínajícím skipperům se mnohokrát stane, že se dostanou do nepříjemné situace, ve které nevědí jistě, jak z ní ven. V takovém případě je největším nepřítelem panické řešení. Šaltpáka, plyn a já vlastně nevím, co se děje. Toho je třeba se vyvarovat. Když například vidíte, že vaše jachta míří bokem na přídě vyvázaných jachet a vy nemáte řešení, o jehož úspěchu jste 100% přesvědčeni, je lepší zastavit dopředný pohyb lodě a vložit fendr tam, kde hrozí kontakt lodí. Ne ruce, fendr.
Ano, všichni se na vás budou koukat, mariňáci si budou myslet své a okolní jachtaři s vaší úrovní zkušeností budou mít plno rad. Většinou špatných. Vy jste ale udělali to nejlepší, co jste mohli. Nedošlo ke škodám na lodích a na posádce, pošramocené může být jen vaše sebevědomí. Je to ale mnohem lepší, než kdybyste bezmyšlenkovitě improvizovali podobně, jako vidíte na videu. Při akci na videu je poškozená celá flotila a absence vážného zranění je náhoda.
Pomalu
Ještě jednou. Malá rychlost znamená malá škoda. Při plavbě uzlovou rychlostí toho mnoho nezboříte. Při třech uzlech již ano. Vždy raději pomalu a opatrně. A nakonec není ani ostuda, nechat si od mariňáka z charterovky pomoci. Zvláště v případech, kdy je v maríně tak málo místa, jako v maríně v Zadaru.
2341
Související články
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Kde je osa otáčení při použití bowthrusteru
Jak se bude pohybovat jachta, pokud příďovým propelerem pošlete příď vlevo? Půjde jen o pohyb přídě, nebo se bude vytáčet i záď? Je důležité vědět, s čím je třeba počítat.
Dva nové termíny kurzu manévrů v Praze na červen a červenec
Dva nové termíny kurzu manévrů v Praze na červen a červenec
Na konci června jsme vypsali nový termín kurzu přístavních manévrů v Praze, druhý vypsaný termín je v červenci. Instruktorem bude Vojta Sládeček.
Jak si poradit s prop walkem
Jak si poradit s prop walkem
Prop walk můžeme laikům přiblížit jako stranový efekt rotace lodního šroubu. Výrazně se může projevovat při zařazení zpátečky, ndy točí záď docela jinak, než bychom si přáli. Jak si s ním poradit? V podstatě máme dvě možnosti. Staticky a dynamicky.