Krizová situace a čeho se vyvarovat
Kdy se s jachtou ocitáme dlouhodobě nejblíže nebezpečí? Jsou to chvíle, kdy manévrujeme v přístavech. Od kolize nás někdy dělí metry, jindy jen centimetry. Kdy hrozí největší škody a jak se jim vyhnout?
Začneme u těch, pro které je manévrování v přístavech denním chlebem. Když vidíme skippery charterových společností, jak ve vysokých rychlostech virtuózně zajíždějí, toužíme umět totéž. Je to působivé, ale neprofesionální. Stačí jakákoli chybička (třeba technická) a vzniklé škody budou stejně mimořádné, jako dojem, který sebevědomí skippeři zanechávají.
Malá rychlost, malé škody
Opatrní skippeři volí v přístavech malou rychlost. Přesně ji nemůžeme určit, protože se sílícím větrem narůstá i potřebná rychlost pro manévrování.
Plujeme-li pomalu, jachta nám sice o něco hůře manévruje, ale na potřebná rozhodnutí máme čas a případné chyby lze napravit. A v případě kontaktu s jinou lodí budou škody minimální, nebo dokonce žádné.
Fendr do ruky
Především začínajícím skipperům se mnohokrát stane, že se dostanou do nepříjemné situace, ve které nevědí jistě, jak z ní ven. V takovém případě je největším nepřítelem panické řešení. Šaltpáka, plyn a já vlastně nevím, co se děje. Toho je třeba se vyvarovat. Když například vidíte, že vaše jachta míří bokem na přídě vyvázaných jachet a vy nemáte řešení, o jehož úspěchu jste 100% přesvědčeni, je lepší zastavit dopředný pohyb lodě a vložit fendr tam, kde hrozí kontakt lodí. Ne ruce, fendr.
Ano, všichni se na vás budou koukat, mariňáci si budou myslet své a okolní jachtaři s vaší úrovní zkušeností budou mít plno rad. Většinou špatných. Vy jste ale udělali to nejlepší, co jste mohli. Nedošlo ke škodám na lodích a na posádce, pošramocené může být jen vaše sebevědomí. Je to ale mnohem lepší, než kdybyste bezmyšlenkovitě improvizovali podobně, jako vidíte na videu. Při akci na videu je poškozená celá flotila a absence vážného zranění je náhoda.
Pomalu
Ještě jednou. Malá rychlost znamená malá škoda. Při plavbě uzlovou rychlostí toho mnoho nezboříte. Při třech uzlech již ano. Vždy raději pomalu a opatrně. A nakonec není ani ostuda, nechat si od mariňáka z charterovky pomoci. Zvláště v případech, kdy je v maríně tak málo místa, jako v maríně v Zadaru.
1967
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.