Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Při kotvení se dobře cítím na hloubce do 10 metrů. V takovém případě vím, že délka kotevního řetězu odpovídá téměř pětinásobku hloubky od příďového kování k mořskému dnu pod lodí. To je poměr, který zajišťuje velmi spolehlivé zakotvení.
V některých případech jsou kotviště plná a je třeba jít na větší hloubku. Můžeme si říci, že i řetěz délky odpovídající čtyřnásobku hloubky by nás měl udržet.
50 : 4 = 12,5 m
Matematika nám říká, že v takovém případě můžeme kotvit cca na 12,5 metrech. To ale nepočítáme s výškou příďového kování nad hladinou. Správně bychom měli…
Některé moderní kotvy se chovají velmi způsobně i na kratším řetězu. Řekněme poměr hloubka /délka řetězu 1 : 3.
50 : 3 = 16,7 m
Je to ústupek od bezpečnosti, ale dobrá. Za cenu rizika jsme schopni zakotvit i na hloubce mezi 15 a 16 metry.
Občas jsou ale k vidění běžné charterové jachty (v Chorvatsku), které kotví na hloubkách kolem 20 metrů. Je to samozřejmě naprosto jejich věc. To nijak nezpochybňuji. Ale o bezpečném zakotvení bych nemluvil. Poměr mezi hloubkou a délkou řetězu je velmi malý.
Ještě jeden bezpečnostní problém…
Jedním aspektem kotvení je bezpečnost zakotvení. O té jsme psali výše. Druhá část problému ale je, jestli jsme schopni kotvu bezpečně vytáhnout nad hladinu. Zde se jedná o to, jak vypadá dno, na kterém kotvíme.
Bude-li dno ploché, obvykle půjde o písek, nebo bahno. V takovém případě by neměl být s vytažením kotvy problém.
Někdy ale vidíme lodě, které kotví u strmého skalnatého pobřeží. Rozpraskaný vápencový břeh mizí pod hladinou a jachta má kotvu spuštěnou někde do hlubin. Pokud se dno neumoudří a nenajdeme v místě písek, bude kotvení nebezpečné. Kotva na skalnatém dně sice může držet, protože se v některé brázdě na dně zasekne, ale v takovém případě bych měl velké obavy, že se ji nepodaří vytáhnout. A zatímco v 10 metrech je možné kotvě pomoci (s průměrným potápěčem na palubě), v 15 a více metrech již budete potřebovat potápěče mnohem lepšího. Je otázka, jestli ho máte na palubě... Vzhledem k ceně kotvy a řetězu, které byste museli na místě nechat, jde o přílišný luxus.
Pro konzervativní kotvení do hloubek jen kolem 10 metrů tak hovoří nejméně dva bezpečnostní faktory. Budete-li sypat kotvu do hloubky 15 a více metrů, myslete na to.
8998
Související články
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Jak velká vlna může překlopit jachtu?
Laici často přicházejí s nejistou otázkou: „Opravdu se jachta nemůže překlopit?“ Odpověď zní: „Může, ale stěžněm dolů ji nepřeklopí vítr, ale vlna.“ Jak velká musí být vlna, aby to dokázala?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Navigačně složitá místa v noci
Navigačně složitá místa v noci
Místo, které je ve dne jasně vyznačené, se může stát za tmy nebezpečnou pastí. Nebudete-li na tuto alternativu připraveni můžete zažít nepříjemné chvíle za kormidlem.