Když refovat, tak pořádně
Ať už se momentálně pohybujete kdekoli, v bouřlivém západním Středomoří, nebo v jugem vyfoukaném Chorvatsku, potřebujete umět dobře refovat. Jaká je základní chyba, které se dopouštějí mnozí?
Vítr se rozfouká, zarefujeme, ale situace se příliš nezlepší. Jachta se stále hodně naklání a špatně se ovládá. Jak je to možné, když plachty jsou zmenšené?
Plachty jsou zarefované, to je pravda, ale jejich profil je velmi hluboký. A to je chyba. Do silného větru potřebujete plochý profil.
Nejčastěji se s touto chybou setkáme na jachtách s klasickou hlavní plachtou a refováním jedním lanem. Důvodem je to, že při systému refování jedním lanem se velmi špatně dotahuje spodní lem plachty. Refovací lano vede přes příliš mnoho záhybů a kladek.
Aby k tomu nedocházelo je třeba nejprve posunout smyčku refovacího lana na ráhně mírně za refovací oko na plachtě. Následně je třeba dotahovat refovací lano tak, aby refovací oka na předním a zadním lemu byla stažena až na ráhno. Přitom musíme kontrolovat, jestli lano někde neskříplo volný kus plachty. Mohlo by ji poškodit.
Toto dotažení je velmi důležité, protože zplošťuje spodní část hlavní plachty.
Následně dotáhneme pořádně výtah hlavní plachty. Chceme-li celou věc zjednodušit, můžeme říci, že čím bude hlavní plachta plošší, tím lépe se nám popluje.
1214
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?