Když refovat, tak pořádně
Ať už se momentálně pohybujete kdekoli, v bouřlivém západním Středomoří, nebo v jugem vyfoukaném Chorvatsku, potřebujete umět dobře refovat. Jaká je základní chyba, které se dopouštějí mnozí?
Vítr se rozfouká, zarefujeme, ale situace se příliš nezlepší. Jachta se stále hodně naklání a špatně se ovládá. Jak je to možné, když plachty jsou zmenšené?
Plachty jsou zarefované, to je pravda, ale jejich profil je velmi hluboký. A to je chyba. Do silného větru potřebujete plochý profil.
Nejčastěji se s touto chybou setkáme na jachtách s klasickou hlavní plachtou a refováním jedním lanem. Důvodem je to, že při systému refování jedním lanem se velmi špatně dotahuje spodní lem plachty. Refovací lano vede přes příliš mnoho záhybů a kladek.
Aby k tomu nedocházelo je třeba nejprve posunout smyčku refovacího lana na ráhně mírně za refovací oko na plachtě. Následně je třeba dotahovat refovací lano tak, aby refovací oka na předním a zadním lemu byla stažena až na ráhno. Přitom musíme kontrolovat, jestli lano někde neskříplo volný kus plachty. Mohlo by ji poškodit.
Toto dotažení je velmi důležité, protože zplošťuje spodní část hlavní plachty.
Následně dotáhneme pořádně výtah hlavní plachty. Chceme-li celou věc zjednodušit, můžeme říci, že čím bude hlavní plachta plošší, tím lépe se nám popluje.
1150
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?