Když čelen překáží
Kratší či delší čelen se objevuje na přídích stále většího počtu jachet. Pomáhá při manipulaci s kotvou a vytahují se na něj plachty typů Code 0, nebo genaker. Má ale i svá negativa. Projevují se, jak jinak, v přístavech.
Standardní způsob odplouvání od mola, u kterého stojíte bokem a tlačí vás na něj vítr, je přes příďový spring. Poslední lano, které máte vyvázané je příďový spring. Na přídi máte fendry, zařazený přední chod, stočené kormidlo k molu. Tlačíte příď na molo a záď se vám vzdaluje, dokud nemůžete vycouvat.
Teď si představte, že tento manévr děláte u mola, které je vyšší než příď vaší jachty. Při manévru s příďovým springem dříve, či později do mola čelenem narazíte. Manévr lze provést, ale musíte být opatrnější a musíte začít couvat od mola dříve. Za určitých situací nemusíte být stočeni dostatečně. V takové situaci můžete zažít nepříjemné trápení.
Na druhou stranu je třeba říci, že moderní jachty vybavené čeleny jsou obvykle také vybavené dvojicí kormidelních listů. Na nich pak manévr se springem příliš nefunguje. Také z toho důvodu jsou obvykle vybaveny příďovými propelery.
Další nevýhodou čelenu je prodloužení lodě. V přístavech mohou nastat potíže, vy však nejste schopni čelen ochránit fendry. V přístavech je čelen pro zlost.
1790
Související články
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Nábožná chasa Čes. Yacht Klubu
Již dlouhá léta pracuje kolektiv autorů Lodních novin na přelomové vědecké práci Vliv katolické věrouky na česká jachting. Se střídavými neúspěchy. Až nyní se podařilo kolegyni I.V. objevit v archívech bývalé Státní bezpečnosti materiál zásadní důležitosti pro naše výzkumy.
Žluťáky za krále Klacka
Žluťáky za krále Klacka
Prší. Sedíte za kormidlem už dvě hodiny. Žádné bimini, žádný sprayhood. Začíná to být nepříjemný zážitek. Vítr navíc sílí a je třeba zarefovat. Jdete ke stěžni, stahujete plachtu a rup… Ne, není to plachta. V podpaží se roztrhly žluťáky. Zatím jen 20 cm...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?