Když čelen překáží
Kratší či delší čelen se objevuje na přídích stále většího počtu jachet. Pomáhá při manipulaci s kotvou a vytahují se na něj plachty typů Code 0, nebo genaker. Má ale i svá negativa. Projevují se, jak jinak, v přístavech.
Standardní způsob odplouvání od mola, u kterého stojíte bokem a tlačí vás na něj vítr, je přes příďový spring. Poslední lano, které máte vyvázané je příďový spring. Na přídi máte fendry, zařazený přední chod, stočené kormidlo k molu. Tlačíte příď na molo a záď se vám vzdaluje, dokud nemůžete vycouvat.
Teď si představte, že tento manévr děláte u mola, které je vyšší než příď vaší jachty. Při manévru s příďovým springem dříve, či později do mola čelenem narazíte. Manévr lze provést, ale musíte být opatrnější a musíte začít couvat od mola dříve. Za určitých situací nemusíte být stočeni dostatečně. V takové situaci můžete zažít nepříjemné trápení.
Na druhou stranu je třeba říci, že moderní jachty vybavené čeleny jsou obvykle také vybavené dvojicí kormidelních listů. Na nich pak manévr se springem příliš nefunguje. Také z toho důvodu jsou obvykle vybaveny příďovými propelery.
Další nevýhodou čelenu je prodloužení lodě. V přístavech mohou nastat potíže, vy však nejste schopni čelen ochránit fendry. V přístavech je čelen pro zlost.
2307
Související články
Trimování jednoduše – střední vítr
Trimování jednoduše – střední vítr
Tentokrát vás Vojta Sládeček provede nastavením plachet ve středním větru
Trimování jednoduše - trim ve slabém větru?
Trimování jednoduše - trim ve slabém větru?
Poplujeme na motor, nebo na plachty? To závisí ve slabém větru na tom, jestli jsme schopni jachtu správně vytrimovat. Co vše je třeba udělat pro to, aby to jelo i za slabého větru?
Trimování jednoduše – součinnost obou plachet
Trimování jednoduše – součinnost obou plachet
Další díl seriálu Vojty Sládečka o správném trimu dnes pokračuje často přehlíženým tématem, kterým je součinnost obou plachet jako celku.