Jaká velikost jachty je ta pravá?
Uvažujete o koupi jachty. Řešíte její délku, počet kajut, koupelny… Volba velikosti jachty je často chybná a hračka pro radost se zanedlouho stává nákladným trápením. Jak zvolit správnou velikost jachty?
Úvahy o koupi jachty jsou radostné a v radosti se někdy ztrácí realistické uvažování. Nebo ne tak ani realistické uvažování, jako spíše trocha zdravé skepse. Myšlenky se točí kolem toho, kolik času na palubě strávíme, kolik týdnů z toho pojedeme s dětmi, kolik s přáteli, s kterými jsme každý rok týden či dva na charterové jachtě pluli. A pak jsou tu ještě další přátelé, kteří jistě také rádi vyplují…
Ať to počítáte, jak to počítáte, vychází z toho jednoduchá přímá úměra. Čím více kajut tím lépe. Druhá ze soustavy rovnic pak říká, že více kajut plus větší komfort rovná se delší jachta.
To vše jsou krásné výpočty. Na veletrhu srovnáte čtyřicítku s pětačtyřicítkou a větší samozřejmě znamená lepší. Je to ale pravda beze zbytku? Nemá větší jachta i svá negativa?
Pojďme se na tuto problematiku podívat komplexněji. Co vše je třeba brát v úvahu.
Cena
Cena je samozřejmě hlavním faktorem. Je třeba brát v úvahu, že základní cena je často osekaná až na samou kost a skutečná cena vybavené jachty stoupne bez problémů o čtvrtinu (i více, pokud popustíme svým snům otěže).
Provozní náklady
Často opomíjeným faktorem jsou provozní náklady. Zde se pouštíme na tenký led a mnozí nás mohou obvinit, že přeháníme. Vysvětlíme proč.
U větších jachet se uvádí, že roční provozní náklady odpovídají 10 % z ceny jachty. Je to závratné číslo. U běžných jachet bude nižší. Nepočítejte ale, že by byly dlouhodobě pod 5 %. Někteří majitelé jachet jsou schopni se pod tuto částku dostat, ale stojí je to mnoho času a práce. Musí hledat levné stání, většinu prací si dělají sami.
To je samozřejmě možné, a nakonec to je i zábava. Tím „ale“ zde je čas. Obvykle je situace taková, že bychom měli čas na jachtu a její údržbu, ale nemáme na ni peníze (případ mladých bezdětných nadšenců). Nebo je druhý případ, peníze už by byly, ale času se nedostává. Častá situace u majitelů jachet. Ti si pak raději za potřebné práce zaplatí. Tím se dostáváme na roční provozní náklady blížící se k 10 % v několikaleté řadě.
Provozní náklady je možné výrazně snížit nejen s rukama od barvy při opravách lodi. Další možností je zvolit menší jachtu. Menší jachta je levnější na pořízení, levnější na pojistku, levnější na marínu, levnější na opravy, prostě celkově levnější. A vzhledem k tomu, že většina soukromých jachet stráví 11 měsíců v roce v maríně, tak nám vlastně 11 měsíců v roce nevadí, že je trochu kratší, než jsme chtěli.
Oblast plavby
Většina jachet českých majitelů pluje v Chorvatsku. Krásné pobřeží, které je skoro celé kryté ostrovy, kde se na otevřené moře dostaneme jen občas. Je velká jachta v takové oblasti výhodou?
Výhodami větší jachty je, že pluje rychleji a za náročných povětrnostních podmínek se lépe chová. Rychlost je samozřejmě fajn, ale s vlastní jachtou tolik nespěcháme z A do B. Čas je kladem i když se zhorší počasí. Na vlastní jachtě nepotřebujeme vyplouvat do bouřlivého počasí, protože nás tlačí sobotní předání jachty. Když je špatné počasí, tak počkáme. Lepší chování velké jachty za nepříznivých povětrnostních podmínek při takovém chování není důležité, když do nich nevyplouváme.
Jiná je situace, máme-li jachtu v Řecku v Egeji. V oblasti v létě fouká silný vítr meltemi a větší jachta si na divokém moři vede lépe. Stejně můžeme přemýšlet, pokud chceme s jachtou dělat dlouhé plavby, kdy si již počasí, do kterého se dostaneme, nevybíráme.
Kdo s námi popluje
Konečně se dostáváme k nejproblematičtější otázce. Kdo všechno s námi popluje? Manželka a děti samozřejmě, do toho děti dětí. Kamarádi, širší rodina. To je lidí, že se zdá, že na to všechny týdny v roce nebudou stačit…
Na to zapomeňte! Většinou poplujete sami. Tedy s manželkou/milenkou, které nic jiného nezbývá. Děti týden v roce. Kamarádů první rok plno, druhý rok půlka, třetí rok je budete muset přemlouvat.
Zde je třeba si položit otázku: „Kupuji si jachtu pro sebe, nebo pro své okolí?“
I když si zatím myslíte, že přeháním, je jen otázkou času, kdy se tak stane. A potom je třeba vědět, že jachtu, kterou jste si koupili, zvládnete sami, respektive s manželkou. Že ji nejen zvládnete, ale že se nebudete bát s ní ve dvou vyplout, že dokážete bez potíží vytáhnout plachty, udělat halzu, zarefovat a vrátit se do přístavu.
Jak velká je jachta, na kterou se ve dvou cítíte? Vyzkoušejte si to na charteru a podle toho uvažujte dále.
Velikost a počet kajut
Velikost jachty, kterou si kupuji, by tedy měla být dána tím, jakou jachtu sám fyzicky zvládnu. Kdy to bude pro mě radost, nikoli stres. A v tomto znamená méně více. Menší jachta, méně starostí, častější plavby. Méně prostoru je sice negativem, ale pozitiva ho vynahradí.
A jak je to s počtem kajut? Za pár let poplujete sami. Na co tedy 4 kajuty? Nestačily by vlastně 3? Nebo dokonce 2? Méně kajut znamená větší úložné prostory, více místa v podpalubí, větší kajuty. To je cesta, kterou je podle mého názoru třeba jít. Čtyřicet stop dlouhá jachta s dvojicí kajut není přeci špatná volba.
3660
Související články
Žluťáky za krále Klacka
Žluťáky za krále Klacka
Prší. Sedíte za kormidlem už dvě hodiny. Žádné bimini, žádný sprayhood. Začíná to být nepříjemný zážitek. Vítr navíc sílí a je třeba zarefovat. Jdete ke stěžni, stahujete plachtu a rup… Ne, není to plachta. V podpaží se roztrhly žluťáky. Zatím jen 20 cm...
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Častá chyba při přechodu na zpětný chod a co s tím
Při manévrování v přístavech je často vidět, že přechod na zpětný chod je mnohdy okamžikem, kdy jachta je ovládána živly, silami, které neznáme, nebo snad vlastní škodolibostí, ale určitě ne kormidelníkem. Jak se tomu vyvarovat?
Ověšená záď lodě znamená riziko
Ověšená záď lodě znamená riziko
Často dnes najdete zadní část kokpitu zastavěnou a ověšenou tak, že není snadné dostat vyvazovací lano na břeh, případně ještě zpět na vazák. Navíc se vám již jistě stalo, že jste měli na boku lodě na zadním koši upevněný přívěsný motor. To vše představuje riziko.