Jak si poradit s prop walkem
Prop walk můžeme laikům přiblížit jako stranový efekt rotace lodního šroubu. Výrazně se může projevovat při zařazení zpátečky, ndy točí záď docela jinak, než bychom si přáli. Jak si s ním poradit? V podstatě máme dvě možnosti. Staticky a dynamicky.
Pluji za bezvětří na přední chod. Mám rovně kormidlo, zařadím zpátečku a jachta se začne stáčet. Jedná-li se o moderní, nebo relativně moderní loď, záď se bude stáčet vlevo u přímého náhonu (motor-převodovka-hřídel-lodní šroub) a vpravo u náhonu saildrive (motor-převodovka-saildrive). Pokud si zvykneme, není problém toto stáčení řešit intuitivně.
Pro mnohé začínající skippery je však toto začátkem zmateného točení kormidlem. Jak tomu zabránit?
Příklad
Řekněme, že záď jachty se stáčí při zařazení zpátečky o 20° na levobok. Znamená to, že máme pravotočivý lodní šroub. Chceme-li začít couvat rovně a vyhnout se nepěkným zatáčkám, při kterých korigujeme směr, máme dvě možnosti řešení.
Statické řešení
Statické řešení je časově náročnější, ale pro začátečníka snazší, protože je postupné, složené z jednotlivých kroků. Víme, že jachta se bude stáčet zádí o 20°na levobok při zařazené zpátečce. Abychom si vše zjednodušili, řekněme, že chceme couvat směrem 180°. Proto před začátkem couvání záď nastavíme ve směru 160°. Nyní zařadíme zpátečku. Záď se začne stáčet vlevo. Jakmile jsme na 180°, přidáme plyn, kormidlo více zabere a už couváme správným směrem.
Dynamické řešení
Při dynamickém řešení prop walku vyčerpáme jeho sílu na zastavení rotace jachty opačným směrem, než působí prop walk. Jachtu uvedeme do rotace zádí na pravobok a zařadíme zpátečku. Než se loď rozjede dozadu, síla prop walku se vyčerpá na zastavení rotace zádi. Jakmile máme záď v požadovaném směru, přidáme plyn na zpětný chod, zvýšíme rychlost a couváme směrem 180°.
V obou případech po zařazení zpátečky nejprve necháme prop walk působit, ale jakmile jsme v požadovaném směru, přidáváme rychlost, tím zvyšujeme výkon kormidla a v celkovém poměru sil snižujeme podíl síly prop walku. Prop walk oslabuje, síla kormidelníka roste a ten přebírá vládu nad jachtou.
A připomínám, že vše vás můžeme naučit na našich kurzech v Praze před svojí plavbou, nebo na podzim na třídenních kurzech v Chorvatsku.
1740
Související články
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Na kterém laně dostanete jachtu od mola?
Úporné odstrkávačky jachty od mola, na kterých participuje celá posádka. Jsou zbytečné a mnohdy problém neřešící. Přitom stačí jen vědět, jak na to.
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Přijďte vyzkoušet přístavní manévry na Císařskou louku
Připravili jsme ukázkový den našich kurzů. Vyzkoušíte si, jak učíme přístavní manévry, co se můžete naučit na kurzu dieselového motoru, jak je to s trimem plachet. Chcete vědět, jaké další kurzy děláme, co se na nich naučíte, jaká jsou naše doporučení? Kam se s námi můžete vydat na plavbu? Chcete se s námi potkat a zeptat se na detaily?
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Kterým lanem dostaneme loď bokem k molu
Stačí jediné lano, abychom dokázali dostat loď bokem k molu a stabilizovat ji tam. Které lano to je? Respektive, která lana to jsou a co následně musím udělat?