Jak na to na katamaranu
Od našeho čtenáře jsme dostali několik dotazů, které souvisejí především s plavbou na katamaranu, na který se v nejbližší době chystá. Níže se na ně pokusíme jednotlivě odpovědět.
Kotva uprostřed přídě katamáránu - ovladač je přímo u ní, jako na jednotrupé plachetnici, nebo se nachází u kormidla? Kotví se stejně jako u jednotrupé plachetnice, nebo se spouští více/méně řetězu, umístění kotvy apod?
Ovladač kotevního vrátku může být umístěn u kotvy i u kormidla. Na některých lodích u kormidla je, na jiných ne. Na to je třeba se dotázat charterové společnosti. Kotví se stejně jako na jednotrupé plachetnici, poměr hloubka/délka řetězu je stejný, délka řetězu musí být rovna minimálně čtyřnásobku hloubky. Po vypuštění kotvy je třeba na kotevní řetěz navázat tzv. bridle. Jde o lano s karabinou, nebo jiným mechanizmem na zachycení kotevního řetězu uprostřed. Karabina se zachytí za řetěz, oba konce za vazáky na přídích plováků. Pak se řetěz dále vypustí, až řetěz visí na bridle, nikoli na vrátku.
Kotvení na bóji. Uvazuje se jen na jedné straně jako u jednotrupé plachetnice, nebo je lano protáhnuté bojí na oba vazáky na přídi?
Ani jedna z těchto možností není správná. Použijí se dvě lana, z každého plováku jedno. Lano může vést z vazáku na bóji a na stejný vazák průběžně, nebo je na bóji uvázáno jen jednoduše. Z druhého plováku vede na bóji druhé stejně dlouhé lano. Nikdy nepoužívejte lano, které by vedlo z vazáku na bóji a na druhý vazák. Za větru by se předřelo.
Chová se jako motorový člun? Respektivě řídí se stejně, nebo se musí k otáčení využívat motory?
Za plavby se standardně využívá kormidlo. Při manévrech v přístavech se používají motory. Mezi moly zafixujeme kormidelní kolo dotažením středu a dále používáme jen motory. Dvě šaltpáky, jako v tanku.
Jaký je postup k registraci vodního skútru v Chorvatsku - co potřebuji k zaevidování na kapitanátu: lodní osvědčení, průkaz VMP kategorie C, modrou kartu, vinjetu na skútr platí se na kapitanátu?
Přesnou odpověď na tuto otázku musíme zjistit. Možná pomůže informací někdo z našich čtenářů, který se skútrem v Chorvatsku plul. Připomínáme jen, že plavba ve skluzu je v Chorvatsku z bezpečnostních důvodů možná až ve vzdálenosti větší než 300 m od břehu.
Nejbližší kapitanát u mariny Pirovac nebo seznam kapitanátů.
Seznam kapitanátů s kontakty a pracovní dobou najdete pod článkem v příloze. Pirovacu bude asi nejblíže Tisno.
6924
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?