Impacd Boats: když lodě staví tiskárna
Udržitelnost a šetrnost k životnímu prostředí jsou stále silnějším imperativem i v lodním stavitelství. Současný technologický pokrok zároveň umožňuje nové přístupy ke stavbě lodí, donedávna zcela nemyslitelné. Nizozemská loděnice Impacd Boats je toho nejjasnějším dokladem. Tento výrobce lodí z Fríska dodává na trh motorové čluny vyrobené z recyklovaných plastů pomocí 3D tisku.
Stejně jako u dalších modelů ve výrobním programu, i ke stavbě modelu Impacd450 Limited Edition, který byl představen na veletrhu boot Düsseldorf, loděnice použila mix plastů, pocházejících z recyklovaných obalů a PET lahví. Díky tomu je trup mimořádně pevný a odolný proti nárazu. Kromě zmíněné novinky dlouhé 4,5 metru výrobní portfolio Impacd Boats zahrnuje ještě modely s délkou 5,5 a 6,8 metru.
Pokud jde o tvar trupu, tady se loděnice experimentů zdržela a zvolila zcela tradiční vzhled. To už ale neplatí o motorech. Model Impacd450 pohání nová elektrická jednotka Mercury Avator. Loděnice loď stavěla speciálně pro osazení tímto novým agregátem. Motor s označením 7,5e má výkon 750 W, vyměnitelnou baterii a multifunkční pínu. O stavu baterie a předpokládaném dojezdu kormidelníka informuje displej.
Netradičního je toho u této loděnice opravdu hodně a platí to i o barevném finiši. Není však třeba obávat se, že by loděnice „uměla“ jen černou, jak by mohlo vyplývat z webové prezentace. A stejně tak nesází jen na závěsné elektromotory - větší model 635 pro osm osob pohání vestavěný 25koňový elektromotor Propel D1.
"Podle studie TU Delft jsou čluny Impacd o 74 procent udržitelnější než běžné laminátové lodě. Díky tomu, že se při výrobě používají převážně recyklované materiály, jsou lodě recyklovatelné také na konci svého životního cyklu,“ uvedla Marieke De Boer, generální ředitelka společnosti Impacd Boats.
Klíčové slovo „udržitelnost“ se promítá i do ceníku nizozemské loděnice. Startovací cena modelu 550 je 36 900 eur, u většího modelu 635 je to 54 900 eur.
Více zde.
361
Související články
Jak zlikvidovat laminátovou loď
Jak zlikvidovat laminátovou loď
Mezi vlastníky zejména motorových jachet zlidověl bonmot, že v životě majitele lodi jsou dva obzvlášť šťastné dny: první, když převezme svou novou loď, a druhý, když se jí zbaví. Jsou ale i tací vlastníci, jimž loď dělá radost po celou dobu své životnosti, a rozluka má tak podobu posledního sbohem. Jak vlastně správně laminátovou loď zlikvidovat?
Konec skládkování a spalování lodních vraků v Evropě
Konec skládkování a spalování lodních vraků v Evropě
V Evropské unii každoročně „skončí životnost“ asi 30 tisícům lodí, což obnáší zhruba 230 tisíc tun kompozitního odpadu. Chybějící koncepce nakládání s tímto odpadem dosud vede k volbě nejsnazších řešení - skládkování a energetického využití, což je eufemismus pro spalování. Nyní sdružení Evropský lodní průmysl (EBI) zveřejnilo záměr ukončit dosavadní praxi a v roce 2030 chce mít zavedená jasná pravidla pro recyklaci vyřazených plavidel.
I náš plast končí v mořích a oceánech
I náš plast končí v mořích a oceánech
Na našem facebookovém profilu mnoho čtenářů argumentuje tím, že plast v mořích nepochází ze západního světa. Vypadá to, že je to velký omyl. Jsme spoluzodpovědní za miliony tun plastů v třetím světě.