Hlubší nebo plošší gena
Jaký je rozdíl mezi hlubším profilem geny a profilem, který je plošší. K čemu se hodí profil hluboký a kdy naopak preferujeme plochý profil?
Nejprve se podíváme na to, čím se vyznačuje profil hluboký. Takový profil plachty produkuje velký výkon. Nevýhodou je větší odpor, větší naklánění jachty. Jachta nestoupá tak vysoko.
U ploššího profilu je výkon menší, stejně tak je menší naklánění jachty a lepší stoupání proti větru.
Kdy se nám co hodí?
Popluji-li na relativně klidné hladině, mohu se snažit maximálně využít stoupavost lodě, to znamená, že vsadím na plošší profil. Stejně tak se sílícím větrem je plošší profil žádoucí, protože se zmenšuje odpor, jachta se méně naklání a není třeba hned refovat.
Hlubší profil naopak může být řešením ve vlnách, kdy potřebujeme více energie k jejich překonávání. Je důležité, aby jachtu každá vlna nezastavila, proto potřebuje vyšší výkon.
Ovládací prvky
Jakými ovládacími prvky měníme hloubku profilu geny? Svoji roli v této bitvě hraje především napětí předního stěhu, pozice otěžových vozíků a dotažení otěží. Dotahuji-li přední stěh, profil plachty zplošťuji.
Posouvám-li otěžový vozík dopředu, profil plachty se stává hlubší (a zároveň zavíráme zadní lík v horní části plachty) což je výhodné ve vlnách, protože plachta a tedy i jachta mají větší výkon.
1004
Související články
Když na kormidle není nic cítit
Když na kormidle není nic cítit
Sedíte u kormidla, snažíte se držet kurz, ale kormidlo je takové nijaké. Nic není cítit, není se do čeho opřít. Co s tím?
Proč napínat zadní stěh
Proč napínat zadní stěh
Na jachtách typu cruiser/racer je dopínání zadního stěhu běžné. Tuto možnost ale najdeme i na některých lodích čistě turistických. Proč napínat zadní stěh a kdy?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Plachty povolit, nebo přitáhnout?
Chcete ostře stoupat. Plachty je třeba přitáhnout na maximum. Nebo ne? Není někdy lepší je trochu povolit?