Dotahování mooringu bez práce
Stále často vidíme v přístavech a marínách, jak je jachta vyvázána záďovými lany a na přídi si bowman při dotahování mooringu snaží uskřinout kýlu. Přitom je to zbytečné, vše je možné dělat bez námahy.
Situace
Dvojice švýcarských důchodců dorazí do přístavu. Babička u kormidla, vetchý stařeček s háčkem čeká na mooring. Babička zná taje lodě, bez potíží zajede k molu a vyhodí návětrné lano. Dědeček jde zatím na příď s mooringem. Návětrné lano je vyvázané, babička se do něj opře s motorem na přední chod a kormidlem proti větru. Dědeček provizorně uváže jakžtakž utažený mooring.
Nyní je již na všechno dost času. Babička podá na molo závětrné lano a povolené na vzdálenost nejméně 2 metry od mola ho vyváže. Pomocník jí podá i konec návětrného lana, které babička také povolí na 2 metry od mola. Loď je uvázaná n mooring, ale na zádi volná a může se vzdálit od mola.
S kormidlem stočeným proti větru znovu zařadí (babička) přední chod a počká, až se jachta vzdálí a srovná kolmo k molu. Nyní vetchý stařík dotáhne povolený mooring. Dotáhne ho jen tak, jak umí, není třeba vypouštět duši.
Mooring je dotažený a dědoušek dojde na záď k jednomu z vyvazovacích lan. Babička je u druhého a zařazuje zpátečku. Záď lodi se natáhne k molu, oba dotahují lana. Vše bez potřeby síly. Zvládnou to i důchodci z alpské divočiny.
Může se samozřejmě stát, že mooring je příliš dotažený a loď je od mola daleko. V takovém případě odhadneme, kolik potřebujeme mooring povolit a jdeme ho povolit. Síly přitom netřeba, jen čas. A toho je na lodi dost.
Jak povolit mooring
Ještě jedna rada. Chcete povolit 50 cm mooringu. Rozvážete uzel na vazáku a povolujete. Kousek, ještě kousek, ještě málo… Kolik jsem vlastně povolil?
Odpověď zní: „Těžko říci.“
Udělejte to takto. Povolte si část uzlu na vazáku tak, abyste lano díky tření stále lehce udrželi. Nyní odhadněte 50 cm a na to místo posuňte ruku, která lano drží. Nyní povolte na vazáku až k ruce držící požadovanou vzdálenost.
Nyní před sezónou připravujeme pro jachtaře zdokonalovací kurzy přístavních manévrů na Orlíku a na Slapech. Pořádáme je na plachetnici s kormidelním kolem, podmínky jsou stejné, jako na charterové jachtě. Informace najdete zde.
Další podobné pomůcky najdete zde.
Poznámka: Švýcarský manželský pár na odpočinku byl vybrán díky výši svých příjmů. Jachtu si může dovolit.
10453
Související články
Jak správně pracovat s mooringem
Jak správně pracovat s mooringem
V minulém článku o práci s mooringem jsme si řekli, jak mooring správně podat, aby nemohlo dojít k jeho namotání na lodní šroub. Nyní se podíváme na to, jak má pracovat s mooringem háčkař, aby vše proběhlo bez potíží bezpečně.
Jak správně podat mooring
Jak správně podat mooring
Obavy z namotání mooringu. To je strach, který svazuje ruce mnohému (každému) začínajícímu skipperovi. Když dokážeme dělat věci správně, jde o zbytečné obavy. K tomu je ale nutné vědět, jak na to. Vše začíná u podávání mooringu. Vše je možné pohnojit již prvním krokem. Nebo také ne…
Pozor! Nebezpečí!
Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi.