Jak dotáhnout mooring a nestrhnout se
Často vidíte u mola posádku, jak usilovně dotahuje mooring proti napnutým vyvazovacím lanům. A??? No nejde to, to je jasný. Dotyčná osoba si kýlu může způsobit, leč nic nenapne.
Tak tedy jak na to?
Je to snadné a není třeba se dřít. Provedeme exkluzivní manévr, najedeme zádí k molu, na břehu nám pomocník protáhne vyvazovací lana a podá je zpět. Mooringový hráč zatím jde s mooringovým lanem na příď.
Záďová vyvazovací lana zatím nedotahujeme. Uvážeme je volnější, loď necháme vzdálit 2 – 2,5 m od mola. Tak se bude mooringovému specialistovi jeho lano lépe dotahovat. Mooring se dotáhne jen tak obyčejnou silou a uváže se.
Nyní je čas na záďová vyvazovací lana. Nebudeme se však s nimi dřít a pomůžeme si motorem. Kormidelník se nejprve podívá pod záď a ubezpečí se, že je mooring mimo lodní šroub. Nyní zařadí zpátečku a zacouvá k molu. Pomocníci u lan je dotáhnou podle potřeby. Aniž by potřebovali sílu.
Až když je vše uvázané jak má, můžeme vypnout motor.
Mnohé další rady, jak si pomoci při manévrování v přístavu, najdete v knize Přístavní manévry.
8525
Související články
Jak správně podat mooring
Jak správně podat mooring
Obavy z namotání mooringu. To je strach, který svazuje ruce mnohému (každému) začínajícímu skipperovi. Když dokážeme dělat věci správně, jde o zbytečné obavy. K tomu je ale nutné vědět, jak na to. Vše začíná u podávání mooringu. Vše je možné pohnojit již prvním krokem. Nebo také ne…
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.