Co s hlavní plachtou na bočák?
V nedávném článku jsme si řekli, jak trimovat genu na boční vítr. Co ale dělat za takových podmínek s hlavní plachtou?
Jak odpadáme, budeme povolovat otěž hlavní plachty. Zde ale pozor. Pokud povolíte otěž, zvedne se vám ráhno a vršek plachty se přetočí. Plachta bude mít příliš velký twist a ztratí výkon.
Aby k tomu nedošlo, můžete zpočátku nahradit vypouštění otěže přesunutím otěžového vozíku hlavní plachty do závětří. Otěž může zůstat dotažená a plachta se nepřetočí. Navíc je zde ještě jedna výhoda. Pokud je vítr slabý, ale jsou vlny, s povolenou otěží by ráhno hlavasky mlátilo. S posunutým vozíkem a dotaženou otěží k tomu nebude docházet.
Potřebujeme-li povolit hlavní plachtu ještě více, otěžový vozík nebude stačit a bude nutné povolit otěž. Přílišnému twistu na vrcholu hlavní plachty zabráníme dotažením kikingu. Správné dotažení kikingu poznáte podle toho, že nejvyšší spíra svírá s osou lodi cca stejný úhel, jako ráhno.
Sílí-li vítr a začíná-li mít kormidelník potíže s udržením kurzu, není hned třeba refovat, ale stačí povolit kiking. Vítr z horní části plachty se vylije a jachta je na kormidle znovu poslušná.
Ve slabších poryvech je možné situace řešit povolováním kikingu, což speciálně platí u hlavních plachet square top. V silnějších poryvech povolujeme otěžový vozík, nebo otěž hlavní plachty. To platí při kratších a sportovních plavbách. Při delších plavbách si nebudete hrát s otěží, ale budete refovat.
7843
Související články
Refování jedním lanem
Refování jedním lanem
Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
A není to nízko, Antone Pavloviči?
Kotvíme u Vrgady, nedaleko motorák honí grupu delfínů a od Biogradu se blíží katamaran s vytaženou hlavní plachtou. Ráhno posazené tak šeredně vysoko, že hlavaska připomíná spíše jen větší japonskou vlajku bez rudého středu.
Nebezpečná halza? Co dělat?
Nebezpečná halza? Co dělat?
Halza může být nebezpečná. Když ji nezvládneme. Mnozí méně zkušení jachtaři se jí bojí. Mnozí nezkušení na druhou stranu žádné obavy nemají.