Co s hlavní plachtou na bočák?
V nedávném článku jsme si řekli, jak trimovat genu na boční vítr. Co ale dělat za takových podmínek s hlavní plachtou?
Jak odpadáme, budeme povolovat otěž hlavní plachty. Zde ale pozor. Pokud povolíte otěž, zvedne se vám ráhno a vršek plachty se přetočí. Plachta bude mít příliš velký twist a ztratí výkon.
Aby k tomu nedošlo, můžete zpočátku nahradit vypouštění otěže přesunutím otěžového vozíku hlavní plachty do závětří. Otěž může zůstat dotažená a plachta se nepřetočí. Navíc je zde ještě jedna výhoda. Pokud je vítr slabý, ale jsou vlny, s povolenou otěží by ráhno hlavasky mlátilo. S posunutým vozíkem a dotaženou otěží k tomu nebude docházet.
Potřebujeme-li povolit hlavní plachtu ještě více, otěžový vozík nebude stačit a bude nutné povolit otěž. Přílišnému twistu na vrcholu hlavní plachty zabráníme dotažením kikingu. Správné dotažení kikingu poznáte podle toho, že nejvyšší spíra svírá s osou lodi cca stejný úhel, jako ráhno.
Sílí-li vítr a začíná-li mít kormidelník potíže s udržením kurzu, není hned třeba refovat, ale stačí povolit kiking. Vítr z horní části plachty se vylije a jachta je na kormidle znovu poslušná.
Ve slabších poryvech je možné situace řešit povolováním kikingu, což speciálně platí u hlavních plachet square top. V silnějších poryvech povolujeme otěžový vozík, nebo otěž hlavní plachty. To platí při kratších a sportovních plavbách. Při delších plavbách si nebudete hrát s otěží, ale budete refovat.
7691
Související články
Dvě největší chyby při trimu plachet
Dvě největší chyby při trimu plachet
Trim plachet v plné parádě je alchymie mísící všelijaké přísady v různém poměru. Pro jednoduchou charterovou plavbu z A do B však není třeba být kouzelník. Stačí nedělat ty nejzákladnější chyby. Jsou vlastně jen dvě…
Když se nechce do halzy…
Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.