Tragická neznalost a soutěž o knihu!
Představte si, že přijde jachtař na kurz na jachtařskou licenci B a neví, co je to zeměpisná šířka a délka. Že je to nemožné? Není! Bohužel je to s vědomostmi stále slabší. Proto tu pro vás máme jednoduchou soutěž o ceny.
Úroveň znalostí jachtařů v průměru rychle klesá. Samozřejmě není každý takovým extrémistou, jako jsme uvedli v úvodu, ale stále více jachtařů si myslí, že se bez mapy a základních znalostí obejdou.
Obejdou? Nebo ne?
Za standardních podmínek ano. Platí to ale jen do té doby, než se zhorší počasí a na lodi dojde k některé z triviálních chyb, která vyřadí elektriku.
Furianti začnou křičet, že ani toto je nemůže zaskočit, protože mají tablety, telefony chytré hodinky a kdovíco ještě.
Mají. Jak dlouho ale vydrží v provozu při navigaci? Dvě hodiny? Možná pět hodin? Nebo dokonce půl dne?
Jste-li jen 60 mil od přístavu, jste na samé hraně dojezdu s těmito přístroji.
Dobrá rada tedy zní: Učte se navigaci!
Vždyť je to navíc zábavné.
Soutěž
Rozhodli jsme se, že vám budeme servírovat vzorové navigační příklady, které se používají při zkouškách. Začneme u stupně C. Příklady připravil guru mezi našimi školiteli a zkušebními komisaři Olda Straka.
Na vyřešení tohoto příkladu máte týden do úterý 8. listopadu do 2359 středoevropského času. Pošlete nám odpověď a my ze správných vylosujeme vítěze, který získá knihu Anglicko-český jachtařský ilustrovaný výkladový slovník.
Následně zveřejníme vzorové řešení příkladu, na kterém se můžete zdokonalit.
Soutěžní příklad
Variation 4°22´W 2006 (5´W) Plujete v roce 2014
V 05,00 hod. upřesníte svoji polohu náměry na:
maják Cap Gris-Nez (φ = 50°52´N, λ = 1°35,2´E) NK = 055°
kostel Belfry Audresselles (φ = 50°49,4´N λ = 1°36,2´E) NK = 127°
Z takto upřesněné polohy plujete kurzem kompasovým KK = 030°, rychlostí v = 5 uzlů.
Vane vítr E (east), velikost driftu odhadnete na drf = 10°.
V 07,00 hod. změníme kurz do přístavu Dover (φ = 51°06,6´N, λ = 1°19,7´E). Směr větru se nezměnil, drift poklesl na drf = 5°.
Jaký bude kurz kompasový KK pro plavbu do přístavu Dover ?
Mapu pro řešení příkladu najdete zde. Vytisknout si ji můžete ve formátu A3.
7613
Související články
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Pro plánování plavby stále papírová mapa
Během dvou desetiletí jsme se ocitli v digitálním světě. Platí to i o jachtingu. Navigujeme mapovým plotterem, nebo dokonce telefonem. Je však stále oblast, kde je papírová mapa téměř nezastupitelná. Jde o plánování plavby.
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Kontrolujte si na charterové jachtě hloubkoměr, jinak…
Přebíral jsem charterovou jachtu od pracovníka, kterého znám. Na závěr obligátní kontrolní otázka: „Od jaké hladiny ukazuje hloubkoměr?“ První den jsem se s jeho odpovědí spokojil…