showTop
× Search
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání. Je potěšující, když se kniha čtenářům líbí Během 10 let ji vydáváme již počtvrté. Tentokrát jsme se do ní rozhodli promítnout naše bohaté zkušenosti z kurzů přístavních manévrů, které s úspěchem organizujeme již 8 let jak na moři, tak i v Praze na Vltavě. Proto počet stran narostl téměř o sedminu. Během kurzů jsme zjistili, že některé z manévrů je jednodušší dělat jinak. Všimli jsme si, že některé dovednosti, které jsme dříve považovali za standard, dnes jachtařům chybí. Často vídáme, že práce s mooringem bývá špatná jak na straně posádky jachty, tak i pomocníka na molu. Důvodů pro změny v knize bylo ještě mnohem více. Proto jsme zvolili složitější cestu. Místo jednoduchého CTRL C a CTRL V jsme knihu z velké části přepracovali a...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Co dokážu/nedokážu s jachtou?

Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Technika plavby

Co dokážu/nedokážu s jachtou?

Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?

Podívejme se na video, které jsme zveřejnili před nějakým časem. Jachta zajíždějící k molu vpluje ke svému místu. Přídí je správně, ale potřebuje na místo dostat záď. Vidíte, že zabrzdí (dopředu už nemůže), ale záď je stále daleko vpravo od místa, kde má stát. Kormidelník v té chvíli stočí kormidlo doprava a zařadí přední chod. Záď se pomalu posouvá vlevo, tedy na místo, kde ji kormidelník potřebuje mít.

Co se v té chvíli děje?

Toto je krásný příklad využití prop washe. O co jde? Jachta stojí na místě. Vytočíme kormidlo vpravo a zařadíme přední chod. Proud vody od lodního šroubu směřuje na kormidlo. Opírá se o vytočené kormidlo a tím tlačí záď lodě vlevo. Protože chvíli trvá, než se jachta rozjede dopředu, jde zprvu pouze o tento boční pohyb. Rychlost manévru regulujeme plynem.

Je to podobné, jako bychom na jachtě měli záďový boční propeler a pomohli si joystickem. S bočním propelerem bychom však mohli záď posouvat libovolně dlouho. Pomocí prop washe to jde jen chvilku, protože po chvíli jachta nabere dopřednou rychlost.

Kdy to jde a kdy ne?

Výše zmíněné je možné udělat jen na některých jachtách s jedním listem kormidla.

Dva listy kormidla

Na jachtách se dojicí kormidelních listů není možné manévr použít, protože proud vody proběhne mezi kormidly a neopře se o ně. Na nich musí nejprve loď nabrat rychlost. Až když má rychlost, dojde k proudu vody kolem kormidel a ty začnou reagovat. Udělat tedy tento manévr na místě není možné.

Jeden list kormidla

Grafika Lodní noviny

Grafika Lodní noviny

Vliv vzdálenosti mezi kormidlem a lodním šroubem na prop wash.
Jsou ale i jachty, které mají jeden list kormidla a stejně takový manévr nedovedou. Nebo ho dovedou, ale jen s velmi chabou silou. Je to dáno vzdáleností lodního šroubu od kormidla. Pokud je lodní šroubu přímo před kormidlem, má prop wash velkou sílu. Je to jasné, proud vody hozený na kormidlo nemá žádné ztráty. Něco jiného je, když je lodní šroub od kormidla daleko. Je to obvykle na sportovních lodích, kde je motor co nejblíže těžišti jachty z důvodu lepších plavebních vlastností. Než dojde proud vody od lodního šroubu na kormidlo, má veliké ztráty, jeho síla se rychle snižuje. Síla manévru je pak malá, až zanedbatelná.

Pokud tedy chcete jachtu, se kterou se vám bude dobře manévrovat v přístavech, sáhněte po lodi s jedním listem kormidla a lodním šroubem co nejblíže. S takovou lodí si můžete krásně hrát.

3353

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2024»
poútstčtsone
28293031123
45678910
11121314151617
18192021222324
2526272829301
2345678
Na horu