showTop
× Search
Když je dnes doba alternativních přístupů...
Stepan Toman
/ Kategorie: Zajímavosti

Když je dnes doba alternativních přístupů...

Pravdou je, že zde na Lodních novinách se poslední dobou razí jen jeden a nebojím se to říct, mainstreamový pohled na vedení lodi na moři. Sám jsem si na sobě v posledních letech všiml relativní kostnatění, používání stále stejných postupů a naučených pouček. Jsou mezi námi ale tací, kteří se nebojí alternativních pohledů na dějiny, na vědu, na svět jako takový. Tak proč nejít touto cestou i v jachtingu?

Stále stejné používání map, GPS, Windy, Windguru, v poslední době Navilly nebo jiných podobných pomůcek. Následné rádoby logické vyhodnocení sice vede ke kýženému výsledku, tedy neztroskotání, ale řekněme si upřímně, je to náročné a zabírá to spoustu času, který bych jinak mohl využít smysluplněji. Například popíjením v kokpitu s posádkou a zveličováním svých jachtařských dovedností.

Navíc opravdu nemohu říct, že by výsledky byly vždy uspokojivé. Počasí se mění, posádky neposlouchají a moře je neklidné, i když by podle předpovědi být nemělo. Myslím proto, že by nebylo od věci konečně začít mluvit i o alternativních metodách navigace a vedení lodi. Aplikovali jsme je například na naší poslední plavbě po řeckých ostrovech. 

Začali jsme používat  místo klasických, a řekněme ne úplně přesných metod (například Windy si podle mě předpověď pro Kyklady vysloveně cucá z prstu), pár jiných alternativních metod, přičemž některé z nich mají minimálně padesátiprocentní úspěšnost. 

Základem celého vedení lodi (bohužel tato metoda funguje pouze v oblastech pokrytých internetem) a jeho středobodem, je webová stránka vestirna.com, která dokáže vyřešit většinu situací na lodi. To i ty kritické.

Na této stránce jsou specializované rubriky, které se člověk po několika dnech naučí používat.

Například věštecká koule, která odpovídá ano/ne je výhodná na rychlé dotazy. Při uvazování lana, je ten velký mrak na obzoru pro mě nebezpečný, bude stačit záďové lano, mám dát ještě spring apod. Nebo pro dotazy ohledně dostatečné hloubky pod kýlem.

Stačí jen na daný problém pomyslet, zmáčknout tlačítko a v dlouhodobém horizontu vám aplikace minimálně v polovině případu odpoví správně.

Pro složitější dotazy je zde babka Doňa, která ráda vše zodpoví.

Je ale pravda, že z nějakého záhadného důvodu do odpovědí neustále míchá vztahy. Na dotaz, jestli máme plout na Korfu, odpoví aby jste si vybral partnera ve znamení lva. Ale to se myslím dá brát spíše jako bonus pro rozklíčování vztahů v posádce.

A také jsou její odpovědi na můj vkus lehce nekonkrétní.

Například na výše zmíněný dotaz vám odpoví, že plout na Korfu je dobré, ale možná taky ne (a pak následuje relativně dlouhá pasáž o tom lvu). Zase má odpověď hluboký zenový podtext, který se na lodi vždy hodí.

Rubrika komunikace s anděly je na mě, jako na začátečníka na této stránce, ještě trochu moc. Podle mě je určena spíše profesionálním skipperům.

Celkově si myslím, že tato alternativa pro vedení lodi může být pro některé velkým přínosem a může v jejich případě znamenat i ohromný posun na stranu bezpečnosti.

 

 

Předchozí článek Jak vyplout sólo
Další článek Loděnice Beneteau představila novou First 30
Vytisknout
1119

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Proč kotva drží (nedrží)

Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva...

Hlavolam jménem vinšna

Vinšna, kapestan, ten naviják v kokpitu, je základem současné jachty plující na plachty. Běžná pomůcka. Stále se ale setkáváme s chybami při jejím použití. Jak se chyb vyvarovat?

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu