Východ nebo západ?
Pro nás samozřejmě západ, ale bavíme se o Vendée Globe. Západní variantu trasy si vybrala většina startovního pole, na východ vsadili Alex Thomson a Jean-Pierre Dick. Komu to vyjde?
První odhalzoval včera k pobřeží Thomson, Dick se přidal později. Severní vítr u pobřeží je silnější, V tomto pásu větru oba udržovali vyšší rychlost, než lodě dále na moři.
Dnes nad startovním polem přebírá vládu hřeben vysokého tlaku vzduchu. To znamená, že vítr slábne. Rozšiřuje se od západu, proto nejvíce postihl Armela Le Cléac´h. Zpomalil až na 5 uzlů. Zpomalují ale i Thomson s Dickem.
Slabý vítr je výhodný pro starší generaci lodí bez foilů. Mají šanci se udržet v kontaktu s nejrychlejšími.
Klidnější podmínky dávají závodníkům možnost zvyknout si na rytmus na palubě. Začátek závodu, než převládne rutina, je pro jachtaře těžký.
Další výhodou je, že se oteplilo. Na palubě už to není na žluťáky, stačí jen fleece.
No a nakonec se zeslábnutí větru hodí i některým závodníkům. Yann Elies hlásí z paluby: „Držím si palce, aby slabší vítr vydržel. Riziko, že nám nové lodě ujedou, se minimalizuje. Podmínky nyní favorizují nás, tedy starší lodě s přímými daggerboardy."
Jakmile se podaří závodníkům přejet na jižní stranu hřebenu vysokého tlaku, dostanou se do severovýchodního větru, který je donese až k rovníku. Kdo bude první na druhé straně, půjde do trháku…
Polohu lodí najdete zde.
Poznámka na závěr. V minulém ročníku byl používán mnohem lepší tracker. Tento je hroznej klumpr. Než se načte, vítr ukazuje jak chce, kurzor často posouvá celou mapou... Je zvláštní, že proč se něco osvědčeného nepoužívá dále, ale přejde se na něco jiného, co stojí za h...o!
Proč?
3353
Související články
Všechno je možné…
Všechno je možné…
Armel Le Cléac´h má za sebou zastávku v Riu s výměnou dvojice kormidel. Na čele Arkea Ultim Challenge se pomalu posouvá vpřed Charles Caudrelier. Jeho trimaran je velmi unavený. Druhé místo patří strhanému Thomasu Covillovi.
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Loick Peyron o důležitosti štěstí
Trojice vedoucích jachet Arkea Ultim Challenge má za sebou mys Horn a hledá cestu na sever Atlantikem. 4700 mil do cíle pro vedoucího Caudreliera. Co o dosavadním průběhu závodu říká hvězda oceánského jachtingu Loick Peyron?
200 mil k mysu Horn
200 mil k mysu Horn
Necelých 7 hodin plavby zbývá Charlesi Caudrelierovi k mysu Horn. Pluje na čele závodu Arkea Ultim Challenge a do cíle zbývá 7000 mil.