(Ne)používat bójku na kotvu?
Včera jsme se při přednášce v Ostravě dostali k otázce, jestli používat bójku na kotvu. Je mnoho důvodů pro používání, ale najdou se i důvody proti.
Bójka na kotvě je skvělá věc. Ukazujeme všem okolo, kde je naše kotva. Bójka pomáhá při orientaci. Kolíkujete se jí prostor v zátoce podobně, jako to dělá pes na každém rohu. A v případě potřeby je možné kotvu vytáhnout pomocí bójky, respektive popruhu pod bójí.
Jsou ale i důvody, proč ji nepoužívat. V plných letních zátokách bójka překáží a zabírá místo. Plete se ostatním lodím. Dalším důvodem je, že práce s kotvou a s bójí je pracnější než jen práce s kotvou.
Jaká je tedy odpověď na používání bóje? No, či ne? Ve standardních podmínkách, tedy v normálně hlubokých zátokách s pískem nebo bahnem na dně bych bóji nepoužíval. Jeví se mi to zbytečné.
Jiná je situace při riskantním kotvení na kamenech, v noci, na velké hloubce. Tam bych bóji používal. Aby bylo možné v případě zašprajcnutí kotvy ji zase odšprajcnout.
6145
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.