showTop
× Search
1700 mil zbývá do cíle Milanu Koláčkovi s Pierrem Brasseurem. Jsou na 17. místě, ale severní skupina se zdá být na dohled. To by mohlo znamenat posun do první desítky… V čele Transat Cafe L´Or ve tříde Class40 je stále severní skupina jachet vedená SNSM. Dostaly se ale do bezvětří a jsou rychle dotahovány loděmi na jihu v pasátu. Obě skupiny nyní dělí tlaková výše, oblast bez větru. To by mohlo být nadějné pro skupinu na jihu. Již zítra by měla být v čele vedoucí jachta jižní skupiny Seafrigo-Sogestran. Je ale třeba opatrnost. Dělat odhady bez routingového programu je ošidné. Na první pohled to špatně nevypadá, ale první pohled může být šalebný. Těmto jachtám stačí jen málo k tomu, aby se rozletěly po hladině. Jižní skupinu budou brzy čekat obraty po větru. Tím se její trasa ještě protáhne. Čelo této skupiny by mohlo setrvat ve stabilním pasátu, který bude od východu slábnout, Milan s Pierrem to budou mít na hraně. Za nimi by již vítr měl...

Poslední videa


Závodní jachting

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe
Daniel Vodička
/ Kategorie: Zajímavosti, Vende Globe

Jak nerozlámat loď při Vendée Globe

Chcete-li zvítězit, musíte mít nohu na plynové páce. Musíte dostat z lodě maximum možného. Maximum, ale nikoli více. Když to přeženete, rozlámete loď a nedojedete. Jak se hledá hranice mezi dost a příliš?

Jsou závodníci, kteří ve Vendée Globe doplouvají do cíle. A jsou jiní, kteří často nedokončí. Štěstí jedněch, smůla druhých? Nebo jeden příliš tlačí na pilu a druhý má pro jachtu větší cit?

Takto to bývalo dříve. Michel Desjoyeaux (jediný dvojnásobný vítěz Vendée), vynikající závodník s citem pro hranice, za které se není dobré vydávat. Hranice své a hranice lodě. Trochu zapomínaný Armel Le Cléac´h. Třikrát se postavil na start. Dvě druhá místa a jedno vítězství. Fantastické výsledky. Na druhou stranu Alex Thomson. Pět startů, třikrát nedojel. Jednou třetí a jednou druhý. Hranice možností lodě byly dříve závislé především na citu závodníka.

Dnes je to jiné. Moderní lodě jsou protkané senzory a optickými vlákny. Vše měří namáhání, vše se sejde na monitoru počítače. Senzory ve vantech měří napětí v takeláži, optická vlákna jsou ve stěžni, v trupu, ve foilech, v kormidlech.

Namáhání má své limity. Jakmile je nějaký překročen, rozezní se alarm. Je třeba problém řešit. Will Harris z týmu Malizia k tomu říká: „Důvodem, proč je důležité mít údaje o zatížení, je ten, že na palubě lodi máte často pocit, že všechno každou chvíli exploduje. Plavba na lodi IMOCA je velmi hlučná. Mnoho částí lodě vydává stále velmi hlasité a znepokojivé zvuky. Ale pokud vám data říkají, že je vše v pořádku, máte jistotu, že na loď můžete i nadále tlačit.“

„Zajímavé je i to, že stav lodě souvisí s tím, jak unavený bude závodník,“ poznamenává Will Harris. "Čím více alarmů řve, tím více je třeba akcí od závodníka a tím méně může spát a odpočívat."

1387

Testy

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«listopad 2025»
poútstčtsone
272829303112
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
1234567
Na horu