showTop
× Search
Teploty 22 – 23°C, moře stále koupací, lodí jen jako šafránu a jejich ceny přívětivé. Slunečný týden, dva, tři. Připlutí do přístavu není třeba plánovat. A jiní turisté? Zaslechl jsem, že jednoho opozdilce zahlédli ve Vodici… Ideální čas na plavbu po v létě vyblázněném Jadranu. Chorvatská města, městečka, přístavy, ostrovy, zátoky. To vše má co nabídnout. Pokud se tam nepohybujete ve stádu hledajícím krásu z Instagramu. Tři podzimní týdny ukazují, že stále to může vypadat podobně jako kdysi. Připlujete na Kornati a potkáte 6 jachet. Pracovní lodě odvážejí vybavení restaurací, Murteřané se lopotí ve svých olivových hájích. Probíhá sběr, bude se vyrábět olej. Na molu v Tribunji jsme třetí lodí. Vyvazujeme se bokem. V Šibeniku nocujeme dvě. Myslím jachty. V Malém Iži vedle nás jeden motorák rybářů. V konobě jsme sami. V Prvić Luka bylo narváno. Čtyři jachty. V Šepurine žádná. V Chorvatsku je babí léto. Od druhého...

Znáte vítr na Jadranu

Na oceánu je vítr anonymní. Bývá závislý na tlakovém gradientu, a to jak směr, tak i síla. Ve Středomoří je situace jiná. Každý vítr zde má své jméno, svou jasnou charakteristiku. Podle názvu...

Poslední videa


Závodní jachting

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Kolik je třeba kotevního řetězu

Kolik je třeba kotevního řetězu
Daniel Vodička

Kolik je třeba kotevního řetězu

Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?

Čím více natáhneme na dno kotevního řetězu, tím je kotvení bezpečnější. Poučky říkají, že délka vypuštěného řetězu by měla odpovídat 4 – 5 násobku hloubky plus výška přídě nad hladinou.

Mám-li na palubě 50 metrů řetězu, mohu bezpečně kotvit na hloubkách kolem 10 metrů, s trochou tolerance dejme tomu do 12 metrů. Dále si už začínáme zahrávat (pokud celou noc nefouká, zůstane loď na místě i na mnohem větší hloubce). Proč tedy nedáme na vlastní loď 100 metrů kotevního řetězu?

Hmotnost řetězu

Například na jachtu od 12 metrů délky je třeba použít řetěz velikosti 10 mm. Jeden metr běžného řetězu váží 2,3 kg. To znamená, že 50 metrů řetězu váží něco přes metrák a 100 metrů se blíží 2,5 metrákům. Na běžné jachtě je všechna tato hmotnost až na přídi jachty. Poplujete-li se 100 metry řetězu, je to jako by vám na samé přídi celou dobu stáli 3 členové posádky (nebo dva hodně velcí).

To jsme k tomu ještě nezapočítali kotvu (cca 25 kg) a kotevní vrátek, který může vážit podobně. Celkově bychom se mohli blížit až ke 3 metrákům na přídi.

Někteří sází na to, že použijí vysokopevnostní řetězy, které nemusí mít průměr 10 mm, ale stačí pevnostně 8 mm. Hmotnost 1 metru je pak méně než 1,5 kg a 100 metrů řetězu není problém na příď umístit. Je zde ale jiná otázka. Řetěz, respektive jeho hmotnost, pomáhá zvyšovat přídržnou sílu kotvy a vytváří „odpružení“ nárazů na kotvu v poryvech. Řetěz samozřejmě nepruží, ale jak se při poryvu pomalu zvedá ze dna, snižuje jeho hmotnost tah na kotvu. Lehčí řetěz tuto funkci tak dobře neplní, kotva bude více namáhána a snižuje se spolehlivost zakotvení. To není to, co bychom si přáli. Hmotnost řetězu při kotvení pomáhá. 

Na některých jachtách…

Na některých expedičních jachtách je problém vyřešen tím, že není kotevní řetěz skladován na přídi, ale kotevna je posunuta dále ke středu jachty, až někam ke stěžni. V takovém případě může být řetězu dle potřeby.

Podobná situace je na katamaránech, kde je kotevna umístěna před nástavbou nedaleko středu jachty. U lehčích katamaranů ale přichází na řadu jiný problém. Vícetrupé jachty jsou obecně náchylnější na vyšší hmotnost. Rychlost, která se u nich cení, s rostoucí hmotností klesá. Je tedy třeba najít kompromis.

Kompromis

Na majitelských lodích kompromisem může být nastavení kotevního řetězu lanem. Lano je lehké a není problém mít na konci řetězu dalších 50 m lana.

Práce s kombinací lana a řetězu je ale výrazně náročnější. I když má jednu výhodu. V extrémních podmínkách se při kotvení celý řetěz zvedne ze dna a je mezi kotvou a lodí napnutý. V té chvíli se zcela vytrácejí jeho tlumící schopnosti a kotva čelí nárazům.

Lano na konci řetězu pružnost má a za extrémních podmínek odpruží, co již nezvládne hmotnost řetězu.

Jaká délka řetězu

Délku řetězu tedy upravujeme podle charakteristik jachty. Pokud vám 100 metrů řetězu neudělá pohromu na přídi, můžete použít 100 metrů. Na druhou stranu na některých malých a lehkých lodí bude i 50 metrů hodně. U moderních jachet, které jsou na přídi širší, nemusí být s hmotností na přídi takový problém. I když pozor. Široká příď na palubě nemusí znamenat, že je široký trup i na vodorysce. Často je u moderních jachet trup na vodorysce podobně široký, jako tomu bylo dříve, ale nad čarou ponoru je odskok a trup se výrazně rozšiřuje. 

Pokud nevíte, jak se vaše jachta po zatížení zachová, pozvěte na test jednoho nebo více kamarádů a postavte je na příď. Jednoduchý test ukáže, jak se vaše jachta zachová.

8157

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2024»
poútstčtsone
30123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031123
45678910
Na horu