Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?
Čím více natáhneme na dno kotevního řetězu, tím je kotvení bezpečnější. Poučky říkají, že délka vypuštěného řetězu by měla odpovídat 4 – 5 násobku hloubky plus výška přídě nad hladinou.
Mám-li na palubě 50 metrů řetězu, mohu bezpečně kotvit na hloubkách kolem 10 metrů, s trochou tolerance dejme tomu do 12 metrů. Dále si už začínáme zahrávat (pokud celou noc nefouká, zůstane loď na místě i na mnohem větší hloubce). Proč tedy nedáme na vlastní loď 100 metrů kotevního řetězu?
Hmotnost řetězu
Například na jachtu od 12 metrů délky je třeba použít řetěz velikosti 10 mm. Jeden metr běžného řetězu váží 2,3 kg. To znamená, že 50 metrů řetězu váží něco přes metrák a 100 metrů se blíží 2,5 metrákům. Na běžné jachtě je všechna tato hmotnost až na přídi jachty. Poplujete-li se 100 metry řetězu, je to jako by vám na samé přídi celou dobu stáli 3 členové posádky (nebo dva hodně velcí).
To jsme k tomu ještě nezapočítali kotvu (cca 25 kg) a kotevní vrátek, který může vážit podobně. Celkově bychom se mohli blížit až ke 3 metrákům na přídi.
Někteří sází na to, že použijí vysokopevnostní řetězy, které nemusí mít průměr 10 mm, ale stačí pevnostně 8 mm. Hmotnost 1 metru je pak méně než 1,5 kg a 100 metrů řetězu není problém na příď umístit. Je zde ale jiná otázka. Řetěz, respektive jeho hmotnost, pomáhá zvyšovat přídržnou sílu kotvy a vytváří „odpružení“ nárazů na kotvu v poryvech. Řetěz samozřejmě nepruží, ale jak se při poryvu pomalu zvedá ze dna, snižuje jeho hmotnost tah na kotvu. Lehčí řetěz tuto funkci tak dobře neplní, kotva bude více namáhána a snižuje se spolehlivost zakotvení. To není to, co bychom si přáli. Hmotnost řetězu při kotvení pomáhá.
Na některých jachtách…
Na některých expedičních jachtách je problém vyřešen tím, že není kotevní řetěz skladován na přídi, ale kotevna je posunuta dále ke středu jachty, až někam ke stěžni. V takovém případě může být řetězu dle potřeby.
Podobná situace je na katamaránech, kde je kotevna umístěna před nástavbou nedaleko středu jachty. U lehčích katamaranů ale přichází na řadu jiný problém. Vícetrupé jachty jsou obecně náchylnější na vyšší hmotnost. Rychlost, která se u nich cení, s rostoucí hmotností klesá. Je tedy třeba najít kompromis.
Kompromis
Na majitelských lodích kompromisem může být nastavení kotevního řetězu lanem. Lano je lehké a není problém mít na konci řetězu dalších 50 m lana.
Práce s kombinací lana a řetězu je ale výrazně náročnější. I když má jednu výhodu. V extrémních podmínkách se při kotvení celý řetěz zvedne ze dna a je mezi kotvou a lodí napnutý. V té chvíli se zcela vytrácejí jeho tlumící schopnosti a kotva čelí nárazům.
Lano na konci řetězu pružnost má a za extrémních podmínek odpruží, co již nezvládne hmotnost řetězu.
Jaká délka řetězu
Délku řetězu tedy upravujeme podle charakteristik jachty. Pokud vám 100 metrů řetězu neudělá pohromu na přídi, můžete použít 100 metrů. Na druhou stranu na některých malých a lehkých lodí bude i 50 metrů hodně. U moderních jachet, které jsou na přídi širší, nemusí být s hmotností na přídi takový problém. I když pozor. Široká příď na palubě nemusí znamenat, že je široký trup i na vodorysce. Často je u moderních jachet trup na vodorysce podobně široký, jako tomu bylo dříve, ale nad čarou ponoru je odskok a trup se výrazně rozšiřuje.
Pokud nevíte, jak se vaše jachta po zatížení zachová, pozvěte na test jednoho nebo více kamarádů a postavte je na příď. Jednoduchý test ukáže, jak se vaše jachta zachová.
8157
Související články
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
O nebezpečí kotvení v mořské trávě
To můžeme říkat pořád: „Nekotvi na řasách, nekotvi na řasách, nekotvi na řasách!“ No a co se děje? Stále kotví na řasách. A to je důvod ztroskotání katamaranu před Maslinicí.
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.
Proč kotva drží (nedrží)
Proč kotva drží (nedrží)
Nad kotvištěm se přežene vítr a část jachet se rozjede tak, že se ani nezdá, že byly zakotvené. Přitom zakotvené byly, jen špatně. Pojďme se podívat, co je mimo jiné nezbytné, aby kotva držela.
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
Proč je vyvazování zádí na břeh nebezpečné? Alarmující čísla
O kolik se zvýší namáhání na kotvu ve chvíli, kdy jsme vyvázáni zádí na břeh a fouká vítr z boku? Jde o velmi překvapivé hodnoty, které by měly být pro každého skippera alarmující.