showTop
× Search
Chystáte se na kapitánský kurz na licenci B? Znovu je tu ukázka navigačního příkladu, tentokrát na plavbu v proudu. První části příkladu již jsme přinesli, teď tedy část poslední, a to je plavba v proudu. Navigační příklad na zkouškách je rozdělený, Nejprve je třeba spočítat požadovanou výšku hladiny (nebo čas, kdy je možné vyplout) v tzv. secondary portu, tedy přístavu, pro který nemáme výšku vysoké a nízké vody pro každý den v roce v tabulkách. Je třeba počítat s pomocí diferencí. To už máme za sebou. Druhá část se skládá z plavby v proudu. Tedy upřesnění polohy pomocí náměrů a následné plavby k cíli v oblasti s přílivovým proudem. Tím se budeme zabývat nyní. V zadání dostanete variaci (deklinaci) pro daný rok a datum kdy plujeme. Následuje upřesnění polohy pomocí náměrů na dané body a cíl, do kterého chceme plout. No a už zbývají jen údaje o větru, velikosti driftu a rychlosti plavby. Otázka zní, jaký je kurz kompasový...

Co říká tato šipka

Na námořních mapách občas najdete tuto řůžovou šipku. Většinou jí nikdo nevěnuje pozornost. Říká nám však velmi důležité věci, které někdy mohou dokonce rozhodovat o našem bytí a...

Poslední videa


Závodní jachting

Náraz do zdi

Včera v noci souboj s bouří, dnes to bude náraz do bezvětrné zdi. Milan Koláček a Pierre Brasseur na hraně první desítky v závodu Transat Cafe L´Or. Nejrychlejší se však...

Testy

Kotvení na velkých hloubkách

Kotvení na velkých hloubkách
Daniel Vodička

Kotvení na velkých hloubkách

Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.

Při kotvení se dobře cítím na hloubce do 10 metrů. V takovém případě vím, že délka kotevního řetězu odpovídá téměř pětinásobku hloubky od příďového kování k mořskému dnu pod lodí. To je poměr, který zajišťuje velmi spolehlivé zakotvení.

V některých případech jsou kotviště plná a je třeba jít na větší hloubku. Můžeme si říci, že i řetěz délky odpovídající čtyřnásobku hloubky by nás měl udržet.

50 : 4 = 12,5 m

Matematika nám říká, že v takovém případě můžeme kotvit cca na 12,5 metrech. To ale nepočítáme s výškou příďového kování nad hladinou. Správně bychom měli…

Některé moderní kotvy se chovají velmi způsobně i na kratším řetězu. Řekněme poměr hloubka /délka řetězu 1 : 3.

50 : 3 = 16,7 m

Je to ústupek od bezpečnosti, ale dobrá. Za cenu rizika jsme schopni zakotvit i na hloubce mezi 15 a 16 metry.

Občas jsou ale k vidění běžné charterové jachty (v Chorvatsku), které kotví na hloubkách kolem 20 metrů. Je to samozřejmě naprosto jejich věc. To nijak nezpochybňuji. Ale o bezpečném zakotvení bych nemluvil. Poměr mezi hloubkou a délkou řetězu je velmi malý.

Ještě jeden bezpečnostní problém…

Jedním aspektem kotvení je bezpečnost zakotvení. O té jsme psali výše. Druhá část problému ale je, jestli jsme schopni kotvu bezpečně vytáhnout nad hladinu. Zde se jedná o to, jak vypadá dno, na kterém kotvíme.

Bude-li dno ploché, obvykle půjde o písek, nebo bahno. V takovém případě by neměl být s vytažením kotvy problém.

Někdy ale vidíme lodě, které kotví u strmého skalnatého pobřeží. Rozpraskaný vápencový břeh mizí pod hladinou a jachta má kotvu spuštěnou někde do hlubin.  Pokud se dno neumoudří a nenajdeme v místě písek, bude kotvení nebezpečné. Kotva na skalnatém dně sice může držet, protože se v některé brázdě na dně zasekne, ale v takovém případě bych měl velké obavy, že se ji nepodaří vytáhnout. A zatímco v 10 metrech je možné kotvě pomoci (s průměrným potápěčem na palubě), v 15 a více metrech již budete potřebovat potápěče mnohem lepšího. Je otázka, jestli ho máte na palubě... Vzhledem k ceně kotvy a řetězu, které byste museli na místě nechat, jde o přílišný luxus.

Pro konzervativní kotvení do hloubek jen kolem 10 metrů tak hovoří nejméně dva bezpečnostní faktory. Budete-li sypat kotvu do hloubky 15 a více metrů, myslete na to.

9133

Vyhledat

Nejbližší události

«říjen 2025»
poútstčtsone
293012345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829303112
3456789
Na horu