showTop
× Search
Je časté, že máme dobře vytrimované plachty, ale zadní lem se stále třepe. Někteří to řeší dalším dotahováním na otěži, ale to není to pravé. Výsledkem bude, že zpomalíme. Jak nepříjemnému klepání zabránit? Je to snadné, je třeba dotáhnout leech line. Lanko v zadním lýku plachty. Dotahuje se a zasekává v záseku, který by měl být dosažitelný z paluby. Obvykle na zadním lýku plachty. Na moderních turistických jachtách, které mají z bezpečnostních důvodů vysoko, nebo dokonce velmi vysoko, umístěné ráhno, tomu tak nemusí vždy být. Pokud tedy nejste Vojtěch Komárek, který navzdory svému jménu dosáhne i do okapu běžného moderního přízemního domku na klíč. Máte-li plachtu dobře vytrimovanou a zadní lýk vám klepe, je třeba ho dotáhnout. Na genu dosáhnete snadno. Dotahujete do chvíle, kdy zadní lýk klepat přestane. Nemá smysl více, jen byste zadní lem zavírali. Na hlavní plachtě je to obtížnější. S povoleným ráhnem na lanko nedosáhnete. A někdy to dnes už...

Zkusíme to, uvidíme

Vypadá to, že skipperovi scházel při zajíždění na místo jakýkoli plán. Zřejmě vplul mezi lodě a doufal, že to nějak dopadne. A nakonec to i dopadlo. 

Poslední videa


Závodní jachting

ČANY Offshore Cup odstartován

V pondělí 16.září ráno byl z německé maríny Kühlungsborn odstartován již 12. ročník ČANY Offshore Cup. Jachtařsky náročná regata pořádaná Českou asociací námořního jachtingu je zařazena do...

Palagruža Cup

Příznivce offshore regat jistě zaujme avízo na blížící se start již 8. ročníku regaty Palagruža Cup. Závod z Murteru k nejvzdálenější chorvatské výspě. Plavba do nitra Jadranského okeánu...

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy

Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy
Daniel Vodička

Proč nedoporučuji na charteru kotvit na dvě kotvy

Často vidím na facebookových stránkách Lodních novin debaty o kotvení na dvou kotvách. Na charterové jachtě bych se z bezpečnostních důvodů tomuto způsobu kotvení raději vyhnul.

Jedna kotva dobrá, dvě lepší, ne? Hezky si hodit dvě kotvy do véčka proti předpokládanému směru větru a můžeme v klidu spát až do rána. Nebo to tak není?

Proč na charteru raději ne?

Hlavním důvodem, proč se do kotvení na dvou kotvách raději nepouštět, je velice riskantní proveditelnost plánu B. Plán B je tu pro chvíle, kdy plán A selhává. V tomto konkrétním případě by šlo o vytažení obou kotev a odplutí z kotviště, nebo alespoň překotvení.

Z výše uvedeného plyne, že pokud by plán A (zakotvení na dvě kotvy) vyšel, není důvod se této metodě bránit, je to tak? Ano, je. Na druhou stranu vyjde-li jako plán A zakotvení na jednu kotvu, také není třeba nic dalšího řešit.

Problémem je, že ve chvíli, kdy se o způsobu zakotvení rozhodujeme, nevíme, jestli nebude plán B zapotřebí. Jestli bude plán A fungovat.

Příklad z praxe

Před pár lety měla koncem léta přes chorvatské pobřeží v noci přecházet studená fronta. Jeden český majitel jachty Elan Impression (podle mých zpráv byl na palubě s rodinou) se rozhodl v zátoce na kotvě vše pojistit druhou kotvou. Zakotvil s kotvami do V.

V noci přecházela fronta spojená s bouřkami. Kotvy přestaly držet, jachta je vlekla. Skipper se rozhodl pro plán B, tedy odplutí. Při vytahování kotev si však na propeler namotal lano druhé kotvy. Konec byl neodvratný, bouře jachtu vyvrhla po nějaké době na břeh. Posádka naštěstí vše přestála ve zdraví.

Vždyť vytáhnout dvě kotvy není obtížné…

Proč by mělo být tak obtížné vytáhnout dvě kotvy? Protože nutnost použití B plánu nepřichází za jednoduchých podmínek. Pokud vlečeme dvě kotvy, situace na moři již je nadmíru bouřlivá. Za takových podmínek je téměř nemožná domluva mezi kormidlem a přídí. Vytahujeme-li dvě kotvy, je tato dohoda nezbytná. Kormidelník ve tmě, dešti, silném větru, možná na vlnách, není schopen odhadnout, jestli nepopojel moc dopředu a jaká je situace s lanem druhé kotvy. Toto je velmi riskantní okamžik. Pokud mi nevěříte, zkuste si představit nejhorší situace, kdy jste stáli na kotvě a představte si, že se snažíte tahat druhou kotvu…

Dvě kotvy za sebou?

Nic takového by přeci nehrozilo, pokud bychom měli hozené dvě kotvy na jednom řetězu za sebou. To je pravda, ale jejich vytahování by znovu bylo rizikové. Zde by zase hrozilo zranění. Opět v náročných podmínkách vytáhneme jednu kotvu a za ní je na 5 metrech řetězu další. Ke druhému řetězu se na přídi velmi špatně dostáváme. Příď jachty se pohybuje nahoru dolů, nebo zprava doleva. Snažíme se tahat druhý řetěz rukou, ten vypadává z kotevního kování, mlátí do lodě, pak je třeba v nestabilní pozici vytáhnout kotvu, která má 20 kg.

Neříkám, že to nejde. Je tam ale mnoho okamžiků, mnoho situací, kdy může snadno dojít ke zranění.

Proč je to u majitelských jachet jiné

Dá se předpokládat, že majitelé jachet jsou mnohem zkušenější než charteroví jachtaři. Věci pro nezkušenou posádku neproveditelné, jsou pro zkušené mnohem jednodušší. Navíc majitelská jachta může být na takové situace mnohem lépe vybavené. Často se také pohybují v mnohem izolovanějších oblastech, nebo dokonce v místech, kde plán B nepřichází v úvahu.

Jak to tedy řešit na charteru

Preferoval bych kotvení na jednu kotvu. Ideálně na jednu kvalitní kotvu správné velikosti. Je mi jasné, že typ a velikost kotvy na charterové lodi těžko ovlivníte… I když, zkusit se to dá. Pokud víte, že se chystáte většinou stát na kotvě, můžete se dopředu charterové společnosti přes prodejce zeptat, jaká je na lodi lodi kotva a jak velká. Ptáte se proto, že se chystáte stále kotvit. Napíšou vám, že Delta 25 kg na 43 stop dlouhou běžnou charterovou jachtu. Je to OK. Přijedete do maríny a je tam 20 kg Danforth? Máte mail, kde vám psali něco jiného. Už můžete požadovat výměnu. Koneckonců by mělo být i v zájmu charterové společnosti, abyste jachtu nerozflákali, ne?

Pokud ale se vám kotva nezdá, nemáte s přicházejícím počasím jistotu, počínejte si konzervativně a s předstihem zajeďte do přístavu.

No a pokud to není možné? Dobře krytá zátoka, správná hloubka, vhodné dno na kotvení a maximální délka řetězu. A připravený plán B. Když to jinak nepůjde, raději vyplout na otevřené moře. Nejlépe ještě včas.

287

Vyhledat

Nejbližší události

«září 2024»
poútstčtsone
2627282930311
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30123456
Na horu