Zlomený stěžeň znamená ztrátu komunikace
Mnozí jachtaři si to neuvědomují, ale zlomený stěžeň znamená ještě jeden problém navíc. Tím je ztráta možnosti komunikace. Až pozdě můžeme zjistit, že jde o nepříjemnou komplikaci.
Pomineme-li plavbu v dosahu signálu mobilních operátorů, jsme na moři většinou odkázáni na komunikaci pomocí vysílačky VHF. Její dosah má k nekonečnu daleko, ale možnost domluvit se na 30 mil může být pro záchranu klíčová.
Anténa VHF je obvykle umístěna na vrcholu stěžně. Proč? Je to jednoduché. Dosah VHF je víceméně na „dohled“. Ze stěžně dohlédneme dále než z paluby.
Zlomí-li se na naší jachtě stěžeň, jsme bez antény, a tedy i bez možnosti komunikace.
Jak se tomuto nebezpečí vyhnout
Zdroj Glomex
Nouzová VHF anténa.
Možnosti jsou dvě. Jednou je nouzová VHF anténa. Na trhu jsou VHF antény určené speciálně pro tyto situace. Jsou vybaveny dlouhým kabelem k napojení na vysílačku. Anténu samotnou následně upevníme na palubu, nebo nejlépe nad palubu (například nouzová takeláž). Délka kabelu se běžně pohybuje mezi 6 a 9 metry.
S touto anténou je možné znovu používat v podpalubí instalovanou vysílačku.
Druhou možností je ruční vysílačka VHF. Její výhodou je vlastní baterka. Pokud je nabitá, nezastaví nás od komunikace ani závada na elektroinstalaci, nebo zaplavené baterky. Nevýhodou je, že anténa je při komunikaci nízko a vysílací výkon je nižší. Zatímco běžná VHF má vysílací výkon až 25 W, ruční VHF obvykle jen 5 W.
Zatímco výška antény je pro dosah vysílačky klíčová, vysílací výkon je méně důležitý, než by se zdálo. Společnost ICOM (výrobce VHF) uvádí, že zvýšení výkonu z 1 W na 3 W znamená zvýšení dosahu jen o 10 %.
569
Související články
Jak vysoko umístit anténu
Jak vysoko umístit anténu
Na jachtě máme celou řadu antén. A každá chce své. My se podíváme na umístění trojice nejčastěji užívaných, tedy na anténu satelitní navigace, VHF a anténu radaru. Kde má která své místo?
Jaké kleště přestřihnou vant?
Jaké kleště přestřihnou vant?
Vyzkoušeli jsme 75 cm dlouhé kleště na ocel na přestřižení nerezového vantu. Proč jsme vanty stříhali? Je to cesta, jak se zbavit zlomeného stěžně na lodi, který může prorazit trup. Byla to součást kurzu nouzových situací...
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Jak si sám opravit zlomený stěžeň
Znáte tento příběh? Během Vendée Globe 2000 jeden z favoritů Vendée Globe Yves Parlier zlomil stěžeň. V Jižním oceánu. Nevzdal se a vše opravil na kotvě na opuštěném Stewart Island. Samozřejmě sám. Vyrobil si topení do stěžně, aby vytvrdla pryskyřice, místo pece použil své bundy.