Jak často měnit takeláž?
Dvakrát jsem zažil zlomení stěžně. Dvakrát byla na vině závada takeláže. Je třeba takeláž měnit? Kdy, respektive jak často?
Napadlo vás někdy, že i stěhy a vanty je třeba vyměnit? Kdy jste naposled měli stěžeň dole, abyste ho zkontrolovali? Že to není třeba? Kromě toho, že je to nebezpečné, vás může zklamat i pojišťovna. U starších lodí může být cena nové takeláže vyšší než cena lodě. V takovém případě si novou takeláž za vyplacenou škodu nepořídíte.
Ideální je takeláž jednou za 5 let sundat a vše podrobit detailní kontrole. Nejlépe ji nechat na odborníkovi, který ví, čemu je třeba věnovat pozornost a kdy zbystřit.
Protože demontáž/montáž stěžně není zadarmo, často se provádí kontroly na místě. Je to lepší než nic, ale některé věci zkontrolujete jen stěží. Ještě více v takovém případě udělá zkušené oko.
Pokud nesundáte takeláž po 5 letech, určitě to udělejte na kontrolu po 10 letech.
A kompletní výměna lanoví? Někdo tvrdí co 10 let, jiný co 15. Američtí riggeři prý doporučují dokonce jednou za 7 let.
To ale nikdo nechce slyšet.
392
Související články
Tuiga, 53 uzlů, plné prádlo a stěžeň dole
Tuiga, 53 uzlů, plné prádlo a stěžeň dole
Vlajková loď monackého jachtklubu Tuiga přišla o stěžeň během druhého dne Copa del Rey. 53 uzlů větru bylo na klasickou takeláž a plné prádlo příliš.
Proč lidé lámou stěžně ve Ždrelacu?
Proč lidé lámou stěžně ve Ždrelacu?
Úžina Ždrelac mezi Ugljanem a Pašmanem a přes ní most. Každý rok si na své konto připíše několik dalších stěžňů. Jak je to možné, když všude jsou nálepky, každý skipper dostane instruktáž, podepíše prohlášení?
Zlomený stěžeň znamená ztrátu komunikace
Zlomený stěžeň znamená ztrátu komunikace
Mnozí jachtaři si to neuvědomují, ale zlomený stěžeň znamená ještě jeden problém navíc. Tím je ztráta možnosti komunikace. Až pozdě můžeme zjistit, že jde o nepříjemnou komplikaci.