Zkuste si na bóji zacouvat
Zajíždíte ke kotevní bóji přídí a občas se to příliš nedaří? Zkuste k bóji zacouvat. V mnoha situacích je to dokonce výrazně jednodušší.
Uvázání jachty na bóji na přídi nebývá vždy snadné. Pokud posádka na přídi neví co má dělat, nebo sice ví, ale je pomalá jak výrostek, mířící do školy, bývá uvázání bóje provázeno mnoha potížemi.
Přitom je možné k bóji proti větru zacouvat. Couvání proti větru je vemi snadné, protože vítr má tendenci jachtu držet ve správném směru. Na zádi bóji zachytíme z koupací plošiny. Vše je snadné, loď je stabilní a bóji není třeba zvedat. Následně jen jachtu převážeme na příď.
A nyní proč k bóji couvat. Důvodů je několik.
V první řadě proto, že plujete na velké jachtě. Pokud jste na lodi dlouhé přes 50 stop, příď je již tak vysoko, že může být problém bóji zachytit, zvednout dostatečně vysoko a uvázat. Záď je tedy přirozenou volbou.
Druhým důvodem je silný vítr. V silném větru je najíždění přídí náročné. Jakmile u bóje zastavíme, vítr začíná příď stáčet a posádka nemá čas bóji zachytit. Obvykle svádí s bójí a větrem nerovnou bitvu a občas přijde i o háček. V této situaci je to znovu zajíždění zádí, které vše usnadní.
Třetím důvodem může být tmavá noc. Při zajíždění na přední chod ztratí kormidleník bóji již několik metrů před přídí z dohledu. Pokud zajíždí v noci, může tak bóji vidět jen příliš krátce na to, aby se dokázal pořádně zorientovat. I to je důvod pro couvání na bóji.
Nakonec zjistíte, že je couvání na bóji mnohem snazší než najíždění přídí.
Více podobných tipů najdete v knize Přístavní manévry.
9297
Související články
Aby rychle zatočila…
Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?