Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Obrázek 1
Kormidlo máte stočené vpravo a couváte. Do mezery se nevejdete a hrozí kolize s vedlejší jachtou.
Obrázek 2
Zařadíte přední chod a kormidlo rychle přetočíte na maximum vlevo. Vlivem prop washe (proudu vody poslaného na kormidlo) se záď jachty stočí vpravo tak, jak potřebujete pro zacouvání do mezery.
Obrázek 3
Zařadíte zpětný chod a jak se jachta rozjede, přetočíte kormidlo vpravo.
Obrázek 4
Jachta bezpečně zacouvá do mezery.
Podobné tip najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás je naučíme na našich kurzech.
5869
Související články
Proč to na couvačku neposlouchá?
Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Správná délka lana při zajíždění zádí
Správná délka lana při zajíždění zádí
Posádka zajede k molu, vítr fouká z boku a pomocník na zádi vrhne na břeh 20 metrů lana. Je to chyba, která se dá i při absenci kratšího lana snadno vyřešit.
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Co vám ještě můžeme na podzim nabídnout?
Poslední letošní kurz přístavních manévrů. Poslední místo na plavbě Zadar – Vieste – Zadar s výukou klasické navigace. A jedno uvolněné místo na parádní plavbě z Malty do Šibeniku přes Sicílii a Řecko.