Jak zabránit nehodě
Stáčíte se v maríně do mezery v řadě lodí. Už to vypadá, že se mezi ně nevejdete. Rohem zádi se řítíte na bok stříbrného 18 m dlouhého motoráku a škody na majetku a sebevědomí vidíte již dopředu. Stačí udělat jen málo proto, abyste se nehodě vyhnuli a krásně a mazácky zacouvali do řady lodí.
Obrázek 1
Kormidlo máte stočené vpravo a couváte. Do mezery se nevejdete a hrozí kolize s vedlejší jachtou.
Obrázek 2
Zařadíte přední chod a kormidlo rychle přetočíte na maximum vlevo. Vlivem prop washe (proudu vody poslaného na kormidlo) se záď jachty stočí vpravo tak, jak potřebujete pro zacouvání do mezery.
Obrázek 3
Zařadíte zpětný chod a jak se jachta rozjede, přetočíte kormidlo vpravo.
Obrázek 4
Jachta bezpečně zacouvá do mezery.
Podobné tip najdete v knize Přístavní manévry, nebo vás je naučíme na našich kurzech.
5496
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?