Proč to na couvačku neposlouchá?
Mnozí jste to již zažili. Plujete na přední chod a loď poslouchá jako hodinky. Pak zařadíte zpátečku a vaše jachtařské sebevědomí se hroutí. Jachta neposlouchá. Dělá si, co chce, neřiditelný stroj. Přitom vše bylo promyšleno, vše bylo správně…
Není třeba házet flintu do žita. Jachta sice dělá pravý opak toho, co by dělat měla, ale jde jen o drobnou chybu. Stačí tuto odstranit a vše se v dobré obrátí.
Chyba je v tom, kdy začít kormidlovat na zpětný chod.
V autě jsme zvyklí točit volantem na zpátečku hned, jak ji zařadíme. Na lodi je to jinak.
Příklad
1 - Plujeme na přední chod a chceme začít couvat. Zařadíme zpátečku. Můžeme v tuto chvíli kormidlovat jako na zpátečku? Nemůžeme, protože loď nejede dozadu. Zařazený zpětný chod je v první fázi jen brzdou. Jachta pluje dopředu a zpomaluje. Proto musíme stále kormidlovat jako když plujeme dopředu. V opačném případě bude jachta dělat pravý opak toho, co chceme.
2 - Jachta zpomaluje, její rychlost se blíží k nule. Zastavuje. Můžeme nyní kormidlovat jako na zpětný chod? Dokud nezastaví, tak ne. Pokud zastaví, můžeme si s kormidlem dělat co chceme, protože kolem něj neproudí voda. Když není proudění, kormidlo nereaguje.
3 – Jachta se pomalu rozjíždí na zpětný chod. Zde již je dobré, kormidlovat na zpětný chod. Je to dobré, ale není to nutné. Proudění kolem kormidla je jen pomalé, proto jsou reakce na kormidlo velmi slabé, pomalé.
4 – Jachta se rozjela na zpětný chod. Je nutné kormidlovat jako na zpátečku. Proudění kolem kormidla je rychlé, reakce na kormidlo je rychlá, silná.
Z výše uvedeného vyplývá:
Kormidlovat jako na zpátečku příliš brzy je velká chyba. Začít kormidlovat jako na zpátečku pozdě, je jen malá chyba, kterou je možné snadno napravit.
K vysvětlení je použita ilustrace z knihy Přístavní manévry, kde je vysvětleno, k jakému nedorozumnění při zařazení zpětného chodu dochází.
2377
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.