Zajet sólo k finger pier
Jste na palubě sami a potřebujete zajet na místo mezi mola finger pier. Například v Šibeniku. Jak na to?
Na molu nestojí nikdo, aby vám pomohl a na palubě jste sami. V takovém případě se můžete rozhodnout pro zajetí přídí.
Pomalu připlouváte vedle prstu, který vybíhá z hlavního mola (1). Máte připraveno lano se smyčkou na konci. Smyčka je prostrčená pod relingem, vede kolem středového pacholete a na vinšnu u kormidla.
Najedeme vedle prstu tak, abychom stáli přibližně o metr dále od centrálního mola, než je běžné. Zastavíme na zpětný chod jachtu. Odběhneme od kormidla na bok lodě a hodíme smyčku na laně na vazák na konci prstu. Vrátime se do kokpitu, druhý konec lana máme na vinšně u kormidla a dopneme ho.
Zařadíme přední chod, lano napneme, necháme zařazenou rychlost a jachta se stabilizuje bokem vedle prstu (2). Podle větru můžeme kormidlo natočit k molu (příď bude mít tendenci mířit k molu), nebo od mola (příď bude mít tendenci se stáčet od mola).
Pak již můžeme vzít další lana a jachtu vyvážeme tak, jak je třeba (3).
Pokud vás manévrování v přístavech zajímá, máme několik posledních volných míst na třídenním kurzu přístavních manévrů v Chorvatsku, čí místa na kurzech v Praze. K dispozici je i naše kniha Přístavní manévry.
8167
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?