Zádí k molu
Couváte zádí k molu. Může to být v maríně mezi loděmi, nebo jen tam, kde je málo místa a musíte couvat do zatáčky. Protože fouká vítr, máte dilema, jak na to. Po větru, nebo proti větru?
V první řadě chci říci, že někdy není možnost volby a musíte zajet tak, či tak. Náš další návod tedy není imperativem, ale doporučením.
Pokud si můžete vybrat, začněte couvat proti větru. Důvod je jednoduchý. Jakmile začnete zatáčet na zvolené místo, tlačíte příď v zatáčce proti větru a setrvačnost v tomto pohybu (přetáčení lodi) působí proti stáčení přídě větrem. I po dokončení zatáčky je jachta díky setrvačnosti poměrně stabilní i bokem na vítr (chvilku). To je chvilka, za kterou se stihnete dostat mezi lodě, nebo si stihnete fixovat na pacholeti návětrné lano.
Začnete-li couvat po větru, příď jachty bude snášet vítr a k tomu se přidá i setrvačnost přídě v zatáčce. S největší pravděpodobností se vám příď přetočí a budou hrozit škody jak na přídi jachty na závětrném boku, tak i na boku nebo zádi jachty na návětrném boku.
Zajíždění po větru je zkrátka náročnější a vyžaduje přesnou práci na kormidle. Těsně před dokončením zatáčky musíte rychle přetočit na chvilku kormidlo po větru (loď musí mít rychlost), abyste přetáčení jachty zastavili. Náročné na to, udělat vše najednou a ve správný čas.
Další tipy najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše můžeme naučit v našich kurzech.
7507
Související články
Pozor s bočním větrem
Pozor s bočním větrem
Při zajíždění zádí k molu s bočním větrem se můžete dostat do velmi nepříjemné situace. Stačí drobná chyba a již atakujete vedle stojící jachtu svojí kotvou. Jak se nepříjemné situaci vyhnout?
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Kdy se můžete v Praze zlepšit v přístavních manévrech
Červencové termíny přístavních manévrů v Praze jsou plné. Chcete-li se zlepšit za kormidlem před svojí plavbou, chcete-li získat jistotu, naučit se nové postupy, prostě zjistit jak na to, máte už možnost jen v srpnu. Volná místa na praktických kurzech v centru Prahy.
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Proč se snažíme dávat jednoduché návody?
Včerejší článek o technice zajíždění pro přístavu vyvolal na FB hodně reakcí. Některé nesouhlasné. Proč navrhujeme jedno řešení a ne jiné? Proč navrhujeme A, když řešení je celá řada? Je to jednoduché, naše dlouholetá zkušenost nám říká, co je pro nováčky za kormidlem (to může být i ten, kdo jezdí 5 let na týden) nejjednodušší, co se nejlépe naučí, co je nejbezpečnější. vycházíme ze zkušenosti za kormidlem i zkušeností při výuce.