Zádí k molu
Couváte zádí k molu. Může to být v maríně mezi loděmi, nebo jen tam, kde je málo místa a musíte couvat do zatáčky. Protože fouká vítr, máte dilema, jak na to. Po větru, nebo proti větru?
V první řadě chci říci, že někdy není možnost volby a musíte zajet tak, či tak. Náš další návod tedy není imperativem, ale doporučením.
Pokud si můžete vybrat, začněte couvat proti větru. Důvod je jednoduchý. Jakmile začnete zatáčet na zvolené místo, tlačíte příď v zatáčce proti větru a setrvačnost v tomto pohybu (přetáčení lodi) působí proti stáčení přídě větrem. I po dokončení zatáčky je jachta díky setrvačnosti poměrně stabilní i bokem na vítr (chvilku). To je chvilka, za kterou se stihnete dostat mezi lodě, nebo si stihnete fixovat na pacholeti návětrné lano.
Začnete-li couvat po větru, příď jachty bude snášet vítr a k tomu se přidá i setrvačnost přídě v zatáčce. S největší pravděpodobností se vám příď přetočí a budou hrozit škody jak na přídi jachty na závětrném boku, tak i na boku nebo zádi jachty na návětrném boku.
Zajíždění po větru je zkrátka náročnější a vyžaduje přesnou práci na kormidle. Těsně před dokončením zatáčky musíte rychle přetočit na chvilku kormidlo po větru (loď musí mít rychlost), abyste přetáčení jachty zastavili. Náročné na to, udělat vše najednou a ve správný čas.
Další tipy najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše můžeme naučit v našich kurzech.
7697
Související články
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Jak odplout od mola s větrem z předoboku
Škody na jachtách nevznikají jen při připlouvání k molu. Mnohé šrámy nesou podpis na první pohled jednoduchého odplouvání. Přitom stačí vědět, jak na to.
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
Volná místa na přístavních manévrech v Praze
V červnu máme volná místa na přístavních manévrech v Praze. Chcete se dostat do formy? Chystáte-li se na loď, vynikající příležitost osvěžit si důležité dovednosti. V Praze na Vltavě plachetnice s kormidelním kolem.
Čtyři jachty jednou ranou
Čtyři jachty jednou ranou
Těžko se hledají slova, když vidíte, jak skipper jachty vrší jednu chybu za druhou a během pár desítek sekund zničí hned 4 jachty! Na jednu stranu těžko uvěřitelné, na druhou stranu realita spojená s masivním rozšířením jachtingu a chabými znalostmi a dovednostmi. Kde se staly chyby a jak z podobné situace ven?