Zádí k molu
Couváte zádí k molu. Může to být v maríně mezi loděmi, nebo jen tam, kde je málo místa a musíte couvat do zatáčky. Protože fouká vítr, máte dilema, jak na to. Po větru, nebo proti větru?
V první řadě chci říci, že někdy není možnost volby a musíte zajet tak, či tak. Náš další návod tedy není imperativem, ale doporučením.
Pokud si můžete vybrat, začněte couvat proti větru. Důvod je jednoduchý. Jakmile začnete zatáčet na zvolené místo, tlačíte příď v zatáčce proti větru a setrvačnost v tomto pohybu (přetáčení lodi) působí proti stáčení přídě větrem. I po dokončení zatáčky je jachta díky setrvačnosti poměrně stabilní i bokem na vítr (chvilku). To je chvilka, za kterou se stihnete dostat mezi lodě, nebo si stihnete fixovat na pacholeti návětrné lano.
Začnete-li couvat po větru, příď jachty bude snášet vítr a k tomu se přidá i setrvačnost přídě v zatáčce. S největší pravděpodobností se vám příď přetočí a budou hrozit škody jak na přídi jachty na závětrném boku, tak i na boku nebo zádi jachty na návětrném boku.
Zajíždění po větru je zkrátka náročnější a vyžaduje přesnou práci na kormidle. Těsně před dokončením zatáčky musíte rychle přetočit na chvilku kormidlo po větru (loď musí mít rychlost), abyste přetáčení jachty zastavili. Náročné na to, udělat vše najednou a ve správný čas.
Další tipy najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše můžeme naučit v našich kurzech.
7684
Související články
Pozor při couvání k molu
Pozor při couvání k molu
Couváte k molu, na hloubkoměru 3 metry a najednou loď stojí. Kormidlo je rozštíplé, kauce v p….i. Kde se stala chyba?
Volné místo na přístavních manévrech v Praze
Volné místo na přístavních manévrech v Praze
28. dubna máme jedno volné místo na přístavních manévrech v Praze. Kurz jen pro 2 účastníky.
Proč neodhazovat mooring
Proč neodhazovat mooring
Často se nám na kurzech přístavních manévrů stane, že má pomocník na přídi chuť mooring odhodit. Je to nebezpečná věc a vysvětlíme si proč.