Zádí k molu
Couváte zádí k molu. Může to být v maríně mezi loděmi, nebo jen tam, kde je málo místa a musíte couvat do zatáčky. Protože fouká vítr, máte dilema, jak na to. Po větru, nebo proti větru?
V první řadě chci říci, že někdy není možnost volby a musíte zajet tak, či tak. Náš další návod tedy není imperativem, ale doporučením.
Pokud si můžete vybrat, začněte couvat proti větru. Důvod je jednoduchý. Jakmile začnete zatáčet na zvolené místo, tlačíte příď v zatáčce proti větru a setrvačnost v tomto pohybu (přetáčení lodi) působí proti stáčení přídě větrem. I po dokončení zatáčky je jachta díky setrvačnosti poměrně stabilní i bokem na vítr (chvilku). To je chvilka, za kterou se stihnete dostat mezi lodě, nebo si stihnete fixovat na pacholeti návětrné lano.
Začnete-li couvat po větru, příď jachty bude snášet vítr a k tomu se přidá i setrvačnost přídě v zatáčce. S největší pravděpodobností se vám příď přetočí a budou hrozit škody jak na přídi jachty na závětrném boku, tak i na boku nebo zádi jachty na návětrném boku.
Zajíždění po větru je zkrátka náročnější a vyžaduje přesnou práci na kormidle. Těsně před dokončením zatáčky musíte rychle přetočit na chvilku kormidlo po větru (loď musí mít rychlost), abyste přetáčení jachty zastavili. Náročné na to, udělat vše najednou a ve správný čas.
Další tipy najdete v knize Přístavní manévry. Nebo vás vše můžeme naučit v našich kurzech.
7566
Související články
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Nové, aktualizované, rozšířené a samozřejmě lepší Přístavní manévry
Již počtvrté vydáme oblíbenou knihu Přístavní manévry. Je změněná, aktualizovaná a rozšířená. Ačkoli lodě se ovládají stále stejně, kniha je natolik lepší, že bude zajímavá i pro majitele starších vydání.
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Co dokážu/nedokážu s jachtou?
Pluji na jachtě, která nemá záďový boční propeler. Přesto jsem schopen s ní manévrovat stejně, jako by ho měla. Nebo také ne. Záleží na tom, na jaké jachtě pluji. Jaký je v tom rozdíl?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
Proč funguje otáčení na vazáku i na lodi se dvěma kormidly?
To že se nám loď začne otáčet kolem lana, když přidáme plyn dopředu, už asi víme. Často ale na našich kurzech slýcháme, že proto, aby se loď začala otáčet, je potřeba vytočit kormidlo. Je tomu opravdu tak? A jak to funguje i na lodích se dvěma kormidelními listy?