Vítr při nočním kotvení
Zakotvíte na noc v krásné klidné zátoce. Během noci se rozfouká a vítr vás odnáší na moře. Nic takového v předpovědi nebylo. Jak je to možné?
Je to jednoduché. Nejde o to, že by nevyšla předpověď počasí, ta je v pořádku. Přesvědčili byste se o tom, pokud byste zvedli kotvu a odpluli ze zátoky pryč. Stačí jen kousek, za roh.
Pobřeží, u kterého se nacházíte, je hornaté. Nedaleko od pobřeží je vysoký horský masiv a zátoka je koncem horského údolí. Je jasná noc a vzduch v horských údolích se v noci výrazně ochladí. Na mořském pobřeží zůstává i v noci teplota relativně vysoká.
Studený vzduch je těžší než vzduch teplý. Proto začne během noci vytékat z hor údolím k pobřeží. Studený vzduch teče podobně, jako by z hor stékala voda. Na pobřeží se to projeví větrem, jehož rychlost může dosahovat až 20 uzlů.
Takto vzniklý vítr se jmenuje katabatický. Nevane rovnoměrně po celém pobřeží, ale jen v místech, kde jsou horská údolí vedoucí až na pobřeží. Mezi nimi je i nadále bezvětří.
S tímto typem nočního větru se můžete setkat například v Řecku na pobřeží Jónského moře, nebo na podrážce Itálie tamtéž. Jsou to ale jen příklady, míst, kde noční katabatický vítr vane, je samozřejmě mnoho.
12456
Související články
Velmi nebezpečné šetření
Velmi nebezpečné šetření
Jsou díly na jachtách, na kterých se nevyplatí šetřit. Příkladem je vše, co se týče kotvy, řetězu, obrtlíků a šeklů, které vše spojují. Pokud jachta v ceně 15 milionů visí na šeklu za 5 EUR, je to šetření na nepravém místě.
Jaké je namáhání na kotvě?
Jaké je namáhání na kotvě?
Vítr na kotvišti dosahuje 30 uzlů. Kotevní řetěz je napnutý a vy uvažujete, kolik ještě vaše kotva vydrží. Jaké síle vlastně musí kotva čelit?
Ztroskotání na Jadranu, chyby a poučení
Ztroskotání na Jadranu, chyby a poučení
Ztroskotání, které skončilo se zničenou lodí na břehu ostrova Cres. Jak k nehodě došlo? Jaké chyby se staly a čeho se vyvarovat, aby se nic podobného již neopakovalo?