Jak spočítat namáhání na kotvě
Jaká je síla působící na vaši kotvu, pokud fouká vítr o rychlosti 15 uzlů? A co když přifoukne na 40 uzlů? Je na to jednoduchý výpočet, který je možné zvládnout i z hlavy.
Je na to jednoduchý vzorec, se kterým přišel profesor John Knox. Po svém tvůrci bývá nazýván Knoxův vzorec. Pro jednoduchost budeme uvádět sílu v kilogramech (třebaže se to nemusí líbit).
Síla (kg) = (1/500) x (délka lodě v metrech)2 x (rychlost větru v uzlech)2
Je samozřejmé, že u různých jachet se bude síla lišit, ale pro orientaci je tento vzorec více než použitelný.
Podíváme se na příklady
LOA: 10 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 102 x 152 = 45 kg
LOA: 10 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 102 x 402 = 320 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 15 uzlů
1/500 x 152 x 152 = 101 kg
LOA: 15 m
Rychlost větru: 40 uzlů
1/500 x 152 x 402 = 720 kg
5078
Související články
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Proč neopouštět jachtu na kotvě
Kotviště u Stromboli je známé. Známé tím, že stojí za starou belu. Špatně drží kotva a není chráněné před vlnami. Ukázalo se to i během naší jarní plavby.
Kotvení na velkých hloubkách
Kotvení na velkých hloubkách
Na jaké hloubce jste ochotni zakotvit s charterovou jachtou? Myslím bezpečně zakotvit. Ve všech ohledech slova bezpečně. Na standardní charterové jachtě s 50 metry kotevního řetězu.
Kolik je třeba kotevního řetězu
Kolik je třeba kotevního řetězu
Na charterových jachtách v Chorvatsku bývá 50 metrů kotevního řetězu. V Řecku je to často 70 metrů. Čím více řetězu, tím lépe drží kotva. Proč tedy nemít 100 metrů?