Vítr je energií budoucnosti
Česká skepse týkající se obnovitelných zdrojů energie by na mistrovství světa v této disciplíně měla šanci minimálně na semifinále. Přitom do obnovitelných zdrojů a uskladnění energie dnes investují i konzervativní penzijní fondy. Na západ od našich hranic.
Dánský penzijní fond ATP spolu s developerem offshore větrných elektráren Orsted plánují stavbu umělého ostrova v severním moři, který bude produkovat a uchovávat zelenou energii, která pokryje spotřebu 3 milionů evropských domácností.
Ostrov velikosti 18 fotbalových hřišť bude napojen na stovky větrných turbín, bude dodávat zelenou energii a produkovat vodík pro lodní a leteckou dopravu a průmysl.
Zdroj Danish Energy Agency
Umělý ostrov
Cena ostrova se bude pohybovat kolem 34 mld USD. Bude situován 80 km od západního dánského pobřeží. Okolní větrné turbíny budou mít na počátku výkon 3 gigawattů. Ostrov by měl být uveden do provozu kolem roku 2033.
Vodík je zřejmě zdrojem energie budoucnosti. Zdroje jsou ohromné a jedná se o naprosto ekologický zdroj. V palivových článcích se vodík slučuje s kyslíkem, uvolňuje se energie a odpadem je voda. Problémem je energetická náročnost výroby vodíku. To je ale možné řešit právě výrobou ve větrných elektrárnách v době, kdy není jejich energie zapotřebí. Vodík je cestou, jak energii skladovat. Technické problémy s uchováním vodíku a s jeho výbušností jsou jen technickými problémy, jejichž řešení se najde. Dříve, či později…
Při přechodu dopravy od koní k automobilům bojovalo lidstvo se stejnou skepsí. Nehořlavé koně nahradil benzín, hořlavina první třídy. Kůň se mohl splašit, ale po kolizi nebouchal. Dnes máme benzín, na který jsme si zvykli a vodík, který je nový. Vyrábět ho může vítr. Je to jen otázka času. Ať si o tom skeptici myslí cokoli.
Titulní foto Pixabay
1906
Související články
Megalomanský dánský projekt zúžil vodní cestu
Megalomanský dánský projekt zúžil vodní cestu
Dánský projekt výstavby nové čtvrti Lynetteholmen na umělém poloostrově již výrazně ovlivňuje dění v okolí. Ačkoli byl parlamentem schválen teprve v létě 2021, práce se rozběhly už v lednu 2022. Výstavba hrází je tak v plném proudu, což již má značný dopad na lodní dopravu.
Bouře zničila dánské maríny. Některé nejspíš navždy
Bouře zničila dánské maríny. Některé nejspíš navždy
Ve druhé polovině října se k severozápadním břehům Evropy přihnala bouře Babet, jejíž sílu jsme mohli pocítit i v Česku. Kromě německého pobřeží se vyřádila také v Dánsku, kde zpustošila desítky marín. Kvůli zvláštní praxi tamního pojišťovnictví se některé z nich pravděpodobně již neotevřou.
Hororový vrak odstraněn. Ztroskotanému důchodci přispěli ostrované
Hororový vrak odstraněn. Ztroskotanému důchodci přispěli ostrované
Neobvyklá atrakce zpestřila na pár dní život obyvatel východofríského ostrova Norderney. Na jedné z jeho pláží uvízla svépomocí postavená jachta, která nejprve budila dojem „lodě duchů“, což podporoval i její velmi netradiční vzhled. Ve skutečnosti ztroskotala i s kapitánem a stavitelem v jedné osobě na palubě.