Umíte pomoci posádce při obratu?
Jdete do obratu. Otočíte a posádka se rve s otěží. Maká vší silou a nemůže ji dotáhnout. Proč jí za kormidlem nepomůžete?
Stojíte za kormidlem starší jachty, která je vybavena velkou genou. Po réčku není posádka schopná pořádně dotáhnout genu. Nemá na to sílu. Co s tím?
Rady jsou dvě.
První tip
První je správné načasování vypuštění plachty a rychlé dotažení nové závětrné otěže. Vypouštíme ve chvíli, kdy příď jachty začíná přecházet přes vítr. Kdy se gena na původní otěži sama uvolní. Vypustíme otěž a okamžitě maximálně dotáhneme rukou novou otěž závětrnou. Díky tomu nebude o chvíli později třeba dotahovat 3 metry otěže, ale jen 50 cm.
Druhý tip
Druhá rada se týká kormidelníka. Proběhlo réčko, loď je po obratu, posádka nemůže dotáhnout genu. Pomoci musí kormidelník. Nabere rychlost a pak vyostří. Výrazně. Gena začne flatrovat a posádka ji může s minimem síly dotáhnout. Kormidelník si kontroluje rychlost. Pokud se to nepodaří hned, při ztrátě rychlosti odpadne, nabere rychlost ještě jednou a znovu vyostří.
Rychlost je důležitá proto, abychom nebyli větrem natlačeni do nechtěného obratu. Nemáme-li rychlost, nemáme loď pod kontrolou.
10758
Související články
Návětrná nebo závětrná?
Návětrná nebo závětrná?
Víte, co znamená, že je loď návětrná, nebo naopak závětrná? Co se děje, když v sílícím větru ztrácíme kontrolu a jak lépe docílit vyváženosti plachet? Pro správnou odpověď trochou teorie, kterou použijete v praxi.
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Proč vozit v kokpitu pořádný nůž
Jak vám pořádný nůž v kokpitu může zachránit dovolenou? Na co takový nůž použít a kde ho mít umístěný. Závodní jachtaři na tyto otázky znají odpovědi, turističtí jachtaři už méně.
Trimování hlavní plachty jednoduše
Trimování hlavní plachty jednoduše
Správné vytrimování hlavní plachty vyžaduje zkušeného trimmera. Řeší se vše do nejmenšího detailu, různé kombinace nastavení do různých podmínek. My si zjednodušeně vysvětlíme, jak které trimovací prvky na hlavní plachtě pracují.