Umíte pomoci posádce při obratu?
Jdete do obratu. Otočíte a posádka se rve s otěží. Maká vší silou a nemůže ji dotáhnout. Proč jí za kormidlem nepomůžete?
Stojíte za kormidlem starší jachty, která je vybavena velkou genou. Po réčku není posádka schopná pořádně dotáhnout genu. Nemá na to sílu. Co s tím?
Rady jsou dvě.
První tip
První je správné načasování vypuštění plachty a rychlé dotažení nové závětrné otěže. Vypouštíme ve chvíli, kdy příď jachty začíná přecházet přes vítr. Kdy se gena na původní otěži sama uvolní. Vypustíme otěž a okamžitě maximálně dotáhneme rukou novou otěž závětrnou. Díky tomu nebude o chvíli později třeba dotahovat 3 metry otěže, ale jen 50 cm.
Druhý tip
Druhá rada se týká kormidelníka. Proběhlo réčko, loď je po obratu, posádka nemůže dotáhnout genu. Pomoci musí kormidelník. Nabere rychlost a pak vyostří. Výrazně. Gena začne flatrovat a posádka ji může s minimem síly dotáhnout. Kormidelník si kontroluje rychlost. Pokud se to nepodaří hned, při ztrátě rychlosti odpadne, nabere rychlost ještě jednou a znovu vyostří.
Rychlost je důležitá proto, abychom nebyli větrem natlačeni do nechtěného obratu. Nemáme-li rychlost, nemáme loď pod kontrolou.
10704
Související články
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Jachta se stáčí proti větru, kormidlo nezabírá…
Je to situace, do které se pravděpodobně dostal každý z vás. Přišel poryv, jachta se naklonila a začala sama ostřit proti větru. Kormidelník se ji snaží vší silou vrátit na kurz, ale neúspěšně. V Nyní je loď proti větru a plachty zuřivě flatrují.
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Proč používat otěžový vozík na hlavní plachtě
Otěžový vozík na hlavní plachtě je velmi užitečná věc, která s trimem výrazně pomůže. Přitom je většinou zatuhlý a zbytečný, pokud vůbec je.
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Chcete plout rychle ve slabém větru?
Vítr slábne, motor startovat nechcete. Jak udržet rychlost? Jak vymáčknout z minima maximum? Umíte vytrimovat loď do slabého větru?