Umíte pomoci posádce při obratu?
Jdete do obratu. Otočíte a posádka se rve s otěží. Maká vší silou a nemůže ji dotáhnout. Proč jí za kormidlem nepomůžete?
Stojíte za kormidlem starší jachty, která je vybavena velkou genou. Po réčku není posádka schopná pořádně dotáhnout genu. Nemá na to sílu. Co s tím?
Rady jsou dvě.
První tip
První je správné načasování vypuštění plachty a rychlé dotažení nové závětrné otěže. Vypouštíme ve chvíli, kdy příď jachty začíná přecházet přes vítr. Kdy se gena na původní otěži sama uvolní. Vypustíme otěž a okamžitě maximálně dotáhneme rukou novou otěž závětrnou. Díky tomu nebude o chvíli později třeba dotahovat 3 metry otěže, ale jen 50 cm.
Druhý tip
Druhá rada se týká kormidelníka. Proběhlo réčko, loď je po obratu, posádka nemůže dotáhnout genu. Pomoci musí kormidelník. Nabere rychlost a pak vyostří. Výrazně. Gena začne flatrovat a posádka ji může s minimem síly dotáhnout. Kormidelník si kontroluje rychlost. Pokud se to nepodaří hned, při ztrátě rychlosti odpadne, nabere rychlost ještě jednou a znovu vyostří.
Rychlost je důležitá proto, abychom nebyli větrem natlačeni do nechtěného obratu. Nemáme-li rychlost, nemáme loď pod kontrolou.
10230
Související články
K čemu vám je kiking?
K čemu vám je kiking?
Jedno z lan, která vedou na stopery vedle hlavní lukny, je ovládání kikingu. Víte, k čemu toto lano slouží?
Jak na réčko na Bavarii?
Jak na réčko na Bavarii?
Dvojice otěží s absencí otěžového vozíku je pro Bavarii typická. Mnozí jachtaři při trimování a obratech s touto sestavou chybují a přidělávají si práci. Jak na réčko s dvojicí otěží na Bavarii?
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Když nedotáhnu genu, nemohu stoupat
Stoupačka není nejoblíbenější kurz. Často se mu vyhýbáme motorem, protože plout od čerta k ďáblu a přitom se neznatelně posouvat proti větru je únavné. Nemuselo by to být tak hrozné a stačilo by málo.