Typy materiálu pro výrobu plachet
Najít vhodný materiál pro vaše plachty dnes nemusí být úplně jednoduchou záležitostí. Na trhu je v nabídce velké množství různých materiálů, které se liší v několika ohledech. Cena, odolnost, hmotnost, trvanlivost jsou jen základními parametry. Mnozí z jachtařů znají jen značky výrobců, North Sail, One Sail, Elvstrom Sails, ale už méně vidí do pozadí výroby plachet z různých materiálů. Běžný charterový jachtař si vystačí s tím, jestli jde o plachtu rolovací, nebo celospírovou. Majitele lodí však mohou mít z výběru nového oplachtění často zamotanou hlavu. V článku se zaměříme na nejběžnější materiály, které se dnes pro výrobu plachet používají.
Polyester
Zdroj UK Sails
Plachty z karbonových vláken
Polyester je už dlouhodobě nejpoužívanějším materiálem pro výrobu plachet. Primárně proto, že se jedná o velmi pevný, odolný a trvanlivý materiál. Původní samotné vlákno se často nazývá „Dacron“. Tento název vznikl ve společnosti DuPont, která vyvinula speciální vlákno pro výrobu plachtoviny Dacron 52. Prémiové polyesterové vlákna se pak vyznačují zajímavou vlastností, kdy v závěrečném procesu jejich výroby dochází k zahřátí materiálu a jeho značnému „smrštění“. Právě toto smrštění vlivem vyšší teploty v kombinaci s hustotou tkaniny vytváří velmi stabilní a odolný materiál. Hlavní výhodou pak je absence přidávání pryskyřic, tedy lepivého pojiva, které používají kvalitnější materiály, a které má tendenci časem více degradovat. V neposlední řadě je také výhodou UV odolnost.
Nylon
Foto Pavel Nesvadba
Na spinakery se používá nylon
Nylon je základním stavebním vláknem pro přídavné plachty na zadní větry. Tedy je nejčastěji používaným materiálem pro spinakery a genakery. Výhodou je nízká cena, pevnost a UV stabilita. Materiál je také poměrně dost pružný, což je důležitou vlastností pro přídavné plachty užívané na zadní, nebo boční větry. Nylon je však velmi náchylný k poškození vlivem chlóru. Tedy při čištění a mytí je důležité nepoužívat bělidla a čističe obsahující chlór.
Aramid (Kevlar)
Zdroj Wikipedia
Kevlar spolu s karbonem
Aramidová vlákna jsou velmi zajímavým materiálem kombinující vysokou pevnost v tahu a velkou odolnost proti vytahání. Původně se jednalo o žáruvzdorný syntetický materiál, který se používá v leteckém průmyslu a v armádě, například na výrobu neprůstřelných vest. Název vznikl zkrácení původního označení „aromatický polyamid“. Nejznámějším aramidovým vláknem je tzv. kevlar. Nevýhodou tohoto materiálu je, že pokud není náležitě ochráněn, silně reaguje na UV záření. Materiál je také velmi citlivý k ohýbání a následnému „zlámání“ vláken. Proto také často vidíme, že závodní plachty se po tréninku stočí do role a zbytečně se nepřekládají. Aramidová vlákna se často kombinují s uhlíkovými vlákny, tedy karbonem, který má sice nižší pružnost ale výrazně vyšší pevnost.
Ultra PE (UHMWPE)
Zdroj UK Sailmnakers
Genoa vyrobená z materiálu Spectra
Konkrétně tedy „ultra high molecular polyethylen“ je materiál, který byl původně představen jako konkurent kevlaru. Nejznámější je pak obchodní označení Dyneema a Spectra. Jedná se o jeden z nejpevnějších materiálů pro výrobu závodních plachet. Tyto vysoce zpracované polyethyleny nabízejí vynikající odolnost proti UV záření a extrémně vysokou pevnost v tahu. Nevýhodou je vysoká cena. Výhodou zase naopak dlouhá životnost.
Karbon
Zdroj UK Sails
Plachty z karbonových vláken
Karbonové plachty se poprvé objevily v Americkém poháru v roce 1992 a od té doby si získali velikou popularitu mezi závodními jachtaři. Uhlíková vlákna jsou velmi odolná vůči UV záření, mají extrémní pevnost (nízkou roztažnost), ale jsou bohužel citlivá na ohyb. Pokud vezmeme surové karbonové vlákno a mnohokrát ho přehneme, rozpadne se na dvě části. Posádka tedy musí být při manipulaci s plachtou opatrná a vyvarovat se ohýbání plachty. Opět tedy pro uchování materiálu nejlépe funguje rolování bez přehybů. Velkým průlomem při vývoji materiálů byla právě kombinování uhlíkových vláken spolu s vysokopenostní Spectrou a Dyneemou, kde se jejich vlastnosti perfektně a synergicky doplňují.
PEN vlákna
Vlákna známá pod obchodní značkou Pentex jsou příbuzné polyesteru, mají však vyšší pevnost, ale bohužel pouze při větší hmotnosti. Cenově jsou někde mezi polyesterem a aramidem. PEN vlákna se málo smršťují během závěrečné zahřívací úpravy, tedy se tak pevně nespojí. Proto se tyto vlákna často kombinují s tzv. PET folií, více známou pod názvem Mylar, která dodá materiálu požadovanou pevnost.
Co vlastně chceme
V praxi nám tedy vždy půjde hlavně o účel využití. Chceme bezúdržbovou plachtu pro běžné turistické plachtění za nízkou pořizovací cenu s dlouhou životností? Dacron bude správným řešením. Nebo naopak toužíme po výkonné plachtě, se kterou bude radost plachtit, bude se dobře trimovat, ale zatíží naší peněženku a bude vyžadovat větší péči? Pak se většinou bude jednat o nějakou kombinaci materiálů. Od kevlarových plachet kombinovaných s karbonovými vláknami až po karbonové plachty kombinované se Spectrou nebo Dyneemou.
Každý z výrobců plachet má dnes k dispozici široké portfolio produktů, které umí velmi zajímavě kombinovat požadované parametry. Základem je tedy účel plachty, dobrá orientace v nabízených materiálech, dále pak případné omezení lodní třídy, handicap ORC a v neposlední řadě třeba i například počet refovacích pásů.
Naše volba
Na naší Seascape 27 jsme po 10 letech vyměnili původní kevlarou kosatku s karbonovými vlákny za jiný typ kevlaru tzv. aramid s technologií lepení ZZ. Tedy obchodně označený jako ZZ Black Aramid. Hledali jsme nějaký kompromis, mezí závodní plachtou, rekreační plavbou na sportovní lodi a rozumnou cenou za materiál. Tato technologie dodává plachtě pevnější profil a větší trvanlivost. Kombinuje se zde aramidová tkanina lepená v 0°/90° s další vrstvou aramidu, která vše vyztužuje a spoju zig zag pod úhlem (+12°/ -12°)- tedy ZZ. Vzhledem k tomu, že materiál není UV stabilní, musí být ale ještě ochráněn speciální folií. Rozdíl byl samozřejmě znatelný okamžitě. Na stoupačce, kde primární rychlost určuje právě kosatka, byl rozdíl cca1 uzel i více. Plachtu musíme rolovat, aby se vlákna nepoškodila, a v malém interiéru zabírá poměrně dost místa. Odměnou je však její výkon. Není proto divu, že profi závodní posádky mění plachty v podstatě každou sezónu. Nezdá se to, ale na výkonu plachty je to opravdu znát.
15
Související články
Plachty jsou v přeplněných lokalitách zbytečností
Plachty jsou v přeplněných lokalitách zbytečností
Vyrážíte do oblasti, která je jachtami přeplněná. V sezóně může jít v Řecku o Jónské moře, nebo Saronský záliv, v Chorvatsku především o oblast mezi Zadarem a Korčulou. Budete vůbec potřebovat plachty?
Proč refujete proti větru?
Proč refujete proti větru?
Často se setkávám s jachtaři, kteří chtějí refovat při plavbě proti větru. Ne že by to nešlo, ale jiné řešení je snazší, bezpečnější a co se týče plavby k cíli i rychlejší.
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Karbonový stěžeň na turistické jachtě?
Zvažujete, jestli by vaší jachtě více slušel klasický hliníkový, nebo karbonový stěžeň? U závodní jachty je to jasné, u turistické je třeba zvažovat. Černá barva v takeláži zlepší plavební vlastnosti. Je ale otázkou, jestli cena za to stojí.