Tentokrát správné řešení z Wannsee
Studenti berlínské Technické univerzity z různých oborů spojili síly a pustili se do projektu pozoruhodného dvoutrupého plavidla, poháněného elektromotorem napájeným solárními panely. Cílem zhruba čtyřicítky studentů z 16 studijních programů je účast na červencovém závodu Monaco Energy Boat Challenge.
Název berlínské čtvrti Wannsee je neblaze proslulý kvůli konferenci, která se v zámku na břehu stejnojmenného jezera konala v lednu 1942 a během níž nacističtí pohlaváři zaveleli k průmyslovému vraždění Židů. Že se s tímto termínem, byť v modifikované podobě, může pojit i pozitivní konotace, dokazuje studentský projekt WannSea, který přináší svěží vítr do lodního stavitelství.
Na trať monackého závodu se vydají tři závodní třídy. Berlínský tým bude soutěžit ve třídě Energy. Cílem iniciátorů této třídy je, aby účastníci vyvinuli co nejvýkonnější a nejdéle fungující pohonný systém využívající čistý zdroj energie dle vlastního výběru. Každý tým dostane od pořadatele k dispozici přesnou specifikaci one-design trupu. Úkolem účastníků je tedy také postavit nástavbu a kokpit s takovou přesností, která umožní pozdější montáž na trup v dějišti závodu.
Loď má být postavena co nejšetrněji k životnímu prostředí s využitím recyklovaných a alternativních stavebních materiálů, jako jsou přírodní vlákna a ekologické vláknové kompozity. To má pomoci maximálnímu odlehčení konstrukce. Počítá se s použitím výkonného elektromotoru se speciálně navrženým propelerem. Energii pro pohon budou vyrábět solární panely, které budou řízeny a ovládány moderní elektronikou a senzorovou technikou.
Grafika Wannsea
Jeden z německých návrhů.
Projekt má za sebou úspěšnou crowdfundingovou kampaň na platformě Startnext, kde se mu od prosince do února podařilo vybrat 2775 eur, díky čemuž studenti budou moci pořídit 10koňový závěsný elektrický motor Cruise 6.0 RS TorqLink.
Účastníci monacké regaty budou muset absolvovat tři soutěže: ve sprintu bude důležitá rychlost, ve slalomu dobrá manévrovatelnost a zručnost kapitána. Ve vytrvalostním testu bude záležet na úspornosti pohonného systému. Zvítězí ten, kdo obstojí nejlépe ve všech třech testech.
Studentský tým WannSea se skládá z několika jednotlivých týmů, které organizují a koordinují různé úkoly projektu. Jednotlivé skupiny jsou zodpovědné za oblasti energetiky, pohonu, konstrukce, IT technologií a také financí a marketingu.
Zatím jde o pilotní univerzitní projekt, jehož se studenti mohou účastnit po dobu jednoho semestru a získat za to studijní kredity. Ti, kteří se chtějí účastnit déle, se mohou zapojit do mimoškolní části týmu WannSea. V budoucnu má být projekt zaveden na univerzitě natrvalo, aby pomáhal rozvoji inovací, které mohou přispět k ozelenění lodní dopravy.
Více zde.
255
Související články
Miliony liber pro vodíkový projekt
Miliony liber pro vodíkový projekt
Britská vláda podpořila částkou 3,8 milionu liber (více než 100 milionů korun) projekt bezemisního koridoru na severu britských ostrovů. Vzniknout má mezi skotským Aberdeenem, Orknejemi a Shetlandy. Spolupráce veřejného a soukromého sektoru má vyústit v aplikaci inovativních technologií, včetně autonomních plavidel a infrastruktury pro tankování kapalného vodíku.
Těžká váha proti turbínám na moři
Těžká váha proti turbínám na moři
Od loňského prosince uhynuly na východním pobřeží Spojených států zhruba dvě desítky keporkaků, třetina z nich v blízkosti New Jersey. Právě v této oblasti se intenzivně budují mořské větrné elektrárny. Za oceánem se tak rozproudila debata o příčinné souvislosti, která staví skupiny environmentalistů proti sobě.
Co vše se do moře vejde
Co vše se do moře vejde
Japonsko bude vypouštět radioaktivní vodu z Fukušimy do Pacifiku, Rusko právě zlikvidovalo vesmírnou nákladní loď potopením do stejného oceánu. Brazílie se zbavila staré letadlové lodi, která byla tak plná nebezpečných látek, že ji nechtěli ani v Turecku. Byla potopena v Atlantiku. Co vše se do světového oceánu ještě vejde?