Srážka motoráku s plachetnicí na Murteru
K těžké nehodě došlo v noci 9. srpna na Murteru u přístavu Betina. Při nehodě byla na českém motoráku vážně zraněna žena.
Neštěstí je poučné tím, že bylo zbytečné. K vážné chybě došlo na obou stranách.
Ve 22:20 český motorový člun Ivana délky 5,5 metru a s motorem o výkonu 90 HP připlouval k přístavu Betina. Na palubě byli čtyři členové posádky, všichni Češi. Nedaleko přístavu se člun srazil se zakotvenou a neosvětlenou plachetnicí Eva. Loď je registrovaná v Chorvatsku, majitel je Slovinec. Na palubě plachetnice v době nehody nikdo nebyl.
Čtyři členové posádky motorového člunu byli zraněni, z toho jedna žena těžce. Díky okamžité reakci svědků byla všem ihned poskytnuta pomoc.
Chyby, které se staly
Zásadní je samozřejmě chyba posádky plachetnice, která nebyla na kotvě osvětlená. Jsou situace, kdy se může zdát, že světlo na stěžni je zbytečné. Navíc se na něj může snadno zapomenout. Důležité ale je nejen pro ostatní lodě plující kolem, ale také pro vás. V případě podobné nehody jste kryti.
K chybě s největší pravděpodobností došlo i na palubě motorového člunu. Pravidla COLREG hovoří o nutnosti plout bezpečnou rychlostí. Laicky řečeno je to rychlost, při které jsme schopni na nastalé situace reagovat. Tato rychlost je ovlivněna mnoha faktory. Mezi nimi jsou samozřejmě i viditelnost, hustota provozu, či přítomnost světelného pozadí (světla na pobřeží, mezi kterými se mohou ztrácet světla lodí). Vzhledem k tomu, že k nehodě došlo za tmy, byla tedy výrazně snížená viditelnost. A v blízkosti pobřeží mohlo negativně působit i světelné pozadí.
Jde o nešťastnou a zbytečnou událost. Stojí ale za to, se z ní poučit. Silný motor není při noční plavbě nejlepší našeptávač.
8864
Související články
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Jak poznám, že mě loď předjíždí?
Triviální otázka na souši. Na moři může být situace mnohem složitější. A špatný výklad může mít velmi vážné následky. Budu držet kurz, nebo uvolním druhé lodi cestu?
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Těžko uvěřitelné škody na katamaranu Melita
Před 14 dny se v bouřlivém počasí u Zadaru začal potápět katamaran Melita jezdící na lince Zadar – Sali – Zadar. Jeden trup katamaranu prakticky přestal existovat.
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Jak přečkali bouři na Istrii na kotvě?
Německý Yacht přinesl zajímavý popis přípravy na bouři a její přečkání minulý týden v Rovinji. Svoji strategii popsali manželé Schmidbauerovi. Připomínám, že vítr dosahoval rychlosti 60 uzlů a 30 lodí skončilo na pobřeží.