Srážka motoráku s plachetnicí na Murteru
K těžké nehodě došlo v noci 9. srpna na Murteru u přístavu Betina. Při nehodě byla na českém motoráku vážně zraněna žena.
Neštěstí je poučné tím, že bylo zbytečné. K vážné chybě došlo na obou stranách.
Ve 22:20 český motorový člun Ivana délky 5,5 metru a s motorem o výkonu 90 HP připlouval k přístavu Betina. Na palubě byli čtyři členové posádky, všichni Češi. Nedaleko přístavu se člun srazil se zakotvenou a neosvětlenou plachetnicí Eva. Loď je registrovaná v Chorvatsku, majitel je Slovinec. Na palubě plachetnice v době nehody nikdo nebyl.
Čtyři členové posádky motorového člunu byli zraněni, z toho jedna žena těžce. Díky okamžité reakci svědků byla všem ihned poskytnuta pomoc.
Chyby, které se staly
Zásadní je samozřejmě chyba posádky plachetnice, která nebyla na kotvě osvětlená. Jsou situace, kdy se může zdát, že světlo na stěžni je zbytečné. Navíc se na něj může snadno zapomenout. Důležité ale je nejen pro ostatní lodě plující kolem, ale také pro vás. V případě podobné nehody jste kryti.
K chybě s největší pravděpodobností došlo i na palubě motorového člunu. Pravidla COLREG hovoří o nutnosti plout bezpečnou rychlostí. Laicky řečeno je to rychlost, při které jsme schopni na nastalé situace reagovat. Tato rychlost je ovlivněna mnoha faktory. Mezi nimi jsou samozřejmě i viditelnost, hustota provozu, či přítomnost světelného pozadí (světla na pobřeží, mezi kterými se mohou ztrácet světla lodí). Vzhledem k tomu, že k nehodě došlo za tmy, byla tedy výrazně snížená viditelnost. A v blízkosti pobřeží mohlo negativně působit i světelné pozadí.
Jde o nešťastnou a zbytečnou událost. Stojí ale za to, se z ní poučit. Silný motor není při noční plavbě nejlepší našeptávač.
8929
Související články
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Kotevní světlo na mooringové bóji?
Když jsem před 10 lety začal jezdit do Skotska, tak mě překvapilo, že v podstatě žádná loď na mooringové bóji v noci nesvítí. Byl to zcela odlišný přístup, než se kterým jsem se setkal v jiných mořích (ať již Chorvatsko, Středomoří nebo Karibik) ve valné většině u charterových lodí.
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Kotevní světlo na vrcholu stěžně?
Stojíte-li v zátoce na kotvě, jaké světlo máte rozsvíceno v noci? Je to klasické bílé kruhové kotevní světlo na vrcholku stěžně? Podle COLREGu je to správně. Myslíte však, že je to bezpečné?
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Zajímavosti z Colregu aneb nikdy nejste bez viny
Vojta Sládeček se podívá na COLREG a vysvětlí zajímavosti, které nejsou všem docela jasné. Přitom jde o kolize, o to, jak se jim vyhnout a v tom nejhorším případě pak o rozdělení viny, která se vždy dělí mezi oba zúčastněné.