Špionáž v Americkém poháru ztrácí na významu
Čluny, drony, ponorky, drahá optika. To vše bylo nasazeno při špionáži v Americkém poháru. Přestože pokukování ke konkurenci patří k tradici této soutěže, týmy od něj upouštějí. Mohou za to změny v regulích, které reagovaly na neúnosnou míru slídění v posledním ročníku AC.
„Klíčové je pochopit a vědět, jakým směrem se konkurence vydává. Čím více informací máte, tím více simulací můžete provést a zjistit, jak si ve srovnání se soupeři stojíte,“ vysvětluje pro německý Yacht Matteo Plazzi z týmu Luna Rossa Prada Pirelli.
Při posledním 36. ročníku Amerického poháru se záliv Hauraki v Aucklandu hemžil tolika loděmi zvědů z různých týmů, že posádky na AC75 pomalu ani nemohly trénovat. Samotným jachtařům pak došla trpělivost a všechny týmy se shodly, že takhle to dál nejde.
Tenhle hon za novinkami u soupeřů ale skončil s novými pravidly. Jejich cílem je omezit výdaje a frustraci týmů ze špehování a také poskytnout divákům možnost co možná nejtransparentnějšího pohledu na vývoj a techniku.
„Špionáž“ se přesouvá na web
Šéfkonstruktér vítězného týmu Emirates New Zealand Dan Bernasconi si změny v této oblasti přál již delší dobu a nyní je s vyzyvateli INEOS Britannia uvádí do praxe: „Měli jsme pocit, že nastal správný čas tento sport otevřít. Tentokrát budou fanoušci přímo u toho, až odstartují AC40-foilery, než v roce 2024 půjdou na start AC75.“
Diváci budou přímo v centru dění díky fotografiím, videím a analýzám, které jsou k dispozici návštěvníkům webu www.americascup.com. Kromě toho, že tato novinka v pravidlech zatraktivňuje závod pro diváky, poskytuje všem týmům cennou službu, díky které týmy ušetří.
Každý obrat a korekce kurzu v každém tréninku na vodě budou monitorovány. Data a snímky budou uploadovány do cloudu, kde si je budou moci všechny týmy prohlédnout a analyzovat. Denně se budou nabírat rozhovory s klíčovými kormidelníky, dalšími členy posádek či designéry.
Letectví i F1
„Největším přínosem této změny je nadšení, které vzbudila mezi fanoušky,“ řekl Ben Cornish z britského týmu. Potenciál pro vylepšování lodí podle něj není zdaleka vyčerpán. Každé kampaně se účastní ti nejlepší světoví designéři a inženýři a snaží se do svých výtvorů promítnout nejnovější poznatky a technologie z leteckého a kosmického průmyslu či Formule 1.
Blíží se doba, kdy týmy začnou využívat právě postavené cvičné a testovací lodě AC40, které budou sloužit k testování komponent a nápadů.
Cornish připouští nezbytnost špionáže: „Samozřejmě se vždycky díváte, jakým směrem jdou ostatní týmy.“ Jenže v nové době transparentnosti v celé soutěži lze očekávat, že týmy toho o sobě budou vědět příliš na to, aby byla šance získat nějaké novinky pokoutně. Rovněž lze očekávat, že výkonnost týmů se ještě více vyrovná a rozhodovat budou detaily.
Jednoznačným vítězem známým již dopředu jsou každopádně fanoušci. Tím si je jist i Bernasconi: „Pro fanoušky z celého světa to bude nejpřístupnější Americký pohár.“
1366
Související články
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.
Ukrajina problémem pro Americký pohár
Ukrajina problémem pro Americký pohár
Týmy Amerického poháru se při přepravách svých lodí po světě často spoléhaly na největší dopravní letadlo Antonov An-225 Mrija. Toto letadlo bylo při útoku ruských sil na letiště Hostomel u Kyjeva zničeno.
One design třída na žabích nohou
One design třída na žabích nohou
Italská loděnice Persico představila závodní jachty FLY40 inspirované posledním Americkým pohárem. Chtěla by z nich vytvořit one design třídu, která by měla svůj vlastní závodní okruh.