Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.
Společnost BAR Technologies je jachtařům známá z Amerického poháru, kde se podílela na vývoji závodních jachet pro britský tým. Dnes využívá poznatků ze závodního jachtingu v zefektivňování námořní dopravy.
Prvním angažmá společnosti byla instalace systému pevných plachet na lodi Pyxis Ocean. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva na plavbě z Evropy do USA a zpět o 1,5 tuny na den na jedno křídlo. 4 křídla znamenají úsporu 6 tun paliva denně.
Nyní se BAR Technologies znovu spojuje s námořními architekty Deltamarin, aby se pustila do dalších inovací. Tentokrát by se jednalo o optimalizaci tvaru trupu nové nákladní „plachetnice“ pod čarou ponoru. Nové plavidlo nazvané Aframax/LRII by mělo být schopné zredukovat díky tvaru trupu svoji spotřebu o dalších 15 %. Designéři nové lodě počítají, že nový tvar trupu a čtveřice křídel denně sníží spotřebu až o 10 tun paliva.
Spotřeba Aframax
(Martin Rohovský)
Speciálně pro Aframaxy staví Wärtsilä motory X62. Nejsou moc velké, mají vrtání 620 mm, 4 – 8 válců a čtyři varianty “vyladění”.
Výkon je od 6360 kW do 21 280 kW.
Budeme počítat s lodí o výtlaku 80 000 t. Je to spodní hranice Aframax, takže bych vzal standardně laděný čtyřválec s výkonem 10 640 kW.
Spotřeba je cca. 165g/kWh, tedy 10 640 x 0,165kg = 1,76t/h a 42,24 t/den.
Ekologie v lodní dopravě
Jak je vidět na tomto konkrétním příkladu, ekologie proniká i do lodní dopravy. Navzdory řečím o škodách, které nákladní lodě způsobují. Ano, emise v námořní dopravě jsou problém, ale na druhou stranu je třeba brát v úvahu množství nákladu, které lodě převezou. Modernizace lodí probíhá, ale vzhledem k cenám a životnosti je obnova flotil časově mnohem náročnější, než obnova vozového parku.
479
Související články
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Z friťáku do nádrže. Kdy HVO zcela nahradí fosilní paliva?
Lodní doprava platí za velkého znečišťovatele životního prostředí. Podíl rekreačních lodí na celkovém objemu vypuštěných emisí skleníkových plynů v dopravě sice nedosahuje ani jednoho procenta, vzhledem k jejich minimálnímu společenskému přínosu je však ekologická stopa motorových lodí stále větším tématem i pro samotné loděnice. Jednou z cest, jak tuto stopu mírnit, je vývoj alternativních paliv. Jak je v tom sektor daleko?
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
Protilodní mina v Lošinji, s odpadem do přírody a se zlomenou nohou do Hvaru
V přístavu v Lošinji našli velkou protilodní minu typu „ježek“. Pozůstatek neklidných dob 2. světové války. Leží v bahně na dně luky a čekala na svoji chvíli. Nyní však byla odhalena.
„Ekologické“ Norsko si schválilo drancování mořských hlubin
„Ekologické“ Norsko si schválilo drancování mořských hlubin
V úterý 9. ledna norská vláda jako první na světě schválila zákon, který umožní komerční hlubinnou těžbu. Firmy tak budou moci z mořského dna dobývat různé suroviny, především ale budou cílit na vzácné kovy lithium, kobalt či skandium, které se používají v bateriích a pokročilých technologiích.