Z Amerického poháru na nákladní lodě
Když se objevila křídla místo plachet na lodích pro Americký pohár, zdálo se, že jde o technickou výstřednost omezenou na pár hi-tech závodních jachet. Dnes je tatáž technologie použitá na nákladních lodích a technici z Amerického poháru hledají cesty, jak zefektivnit nákladní dopravu.
Společnost BAR Technologies je jachtařům známá z Amerického poháru, kde se podílela na vývoji závodních jachet pro britský tým. Dnes využívá poznatků ze závodního jachtingu v zefektivňování námořní dopravy.
Prvním angažmá společnosti byla instalace systému pevných plachet na lodi Pyxis Ocean. Výsledkem by mělo být snížení spotřeby paliva na plavbě z Evropy do USA a zpět o 1,5 tuny na den na jedno křídlo. 4 křídla znamenají úsporu 6 tun paliva denně.
Nyní se BAR Technologies znovu spojuje s námořními architekty Deltamarin, aby se pustila do dalších inovací. Tentokrát by se jednalo o optimalizaci tvaru trupu nové nákladní „plachetnice“ pod čarou ponoru. Nové plavidlo nazvané Aframax/LRII by mělo být schopné zredukovat díky tvaru trupu svoji spotřebu o dalších 15 %. Designéři nové lodě počítají, že nový tvar trupu a čtveřice křídel denně sníží spotřebu až o 10 tun paliva.
Spotřeba Aframax
(Martin Rohovský)
Speciálně pro Aframaxy staví Wärtsilä motory X62. Nejsou moc velké, mají vrtání 620 mm, 4 – 8 válců a čtyři varianty “vyladění”.
Výkon je od 6360 kW do 21 280 kW.
Budeme počítat s lodí o výtlaku 80 000 t. Je to spodní hranice Aframax, takže bych vzal standardně laděný čtyřválec s výkonem 10 640 kW.
Spotřeba je cca. 165g/kWh, tedy 10 640 x 0,165kg = 1,76t/h a 42,24 t/den.
Ekologie v lodní dopravě
Jak je vidět na tomto konkrétním příkladu, ekologie proniká i do lodní dopravy. Navzdory řečím o škodách, které nákladní lodě způsobují. Ano, emise v námořní dopravě jsou problém, ale na druhou stranu je třeba brát v úvahu množství nákladu, které lodě převezou. Modernizace lodí probíhá, ale vzhledem k cenám a životnosti je obnova flotil časově mnohem náročnější, než obnova vozového parku.
523
Související články
Jak změní ochrana Posidonie kotvení v Chorvatsku
Jak změní ochrana Posidonie kotvení v Chorvatsku
Splitsko-dalmatinska županija se jako první v Chorvatsku rozhodla pro ochranu porostů mořské trávy Posidonie, která je nejvíce ničena kotvícími jachtami. Pro jachtaře to může znamenat nepříjemné omezení kotvení v místě výskytu Posidonie.
Superjachty superškodí
Superjachty superškodí
Kdo více škodí na naší planetě. Indický šofér 50 let starého kouřícího kamionu, nebo majitel supermoderní megajachty, která je svými technologiemi označována za ekologickou?
Ropná skvrna na Istrii
Ropná skvrna na Istrii
Na jihu Istrie na Premantuře a u mysu Kamenjak zasáhla pobřeží ropná skvrna. Na místě je na osm desítek hasičů a zaměstnanců Kamenjaku, kteří se snaží zastavit šíření ropné skvrny.