Spinakery a genakery na smetišti dějin
Spinakery a genakery jsou plachty, na které budeme za pár let koukat stejně, jako na ráhnové oplachtění čajových kliprů. Zdá se vám to odvážné tvrzení? Podívejte se na rostoucí rychlost moderních závodních jachet.
Jak spolu souvisí vyšší rychlost a vyhynutí spinakerů a genakerů? Je to jednoduché, podíváme se nejprve na zdánlivou rychlost větru a pak na moderní jachty IMOCA.
Zdánlivý vítr
Podíváme se nejprve na dva obrázky. Začneme vysvětlením, co je to zdánlivý vítr.
Grafika Lodní noviny
Co to je zdánlivý vítr.
Stojíme s lodí na kotvě a fouká vítr. Je to vítr skutečný. Fouká rychlostí 10 uzlů. Tedy skutečný vítr má rychlost 10 uzlů. Nyní vytáhneme kotvu a rozjedeme se na motor rychlostí 5 uzlů proti větru. V takovém případě na palubě naměříme rychlost větru 15 uzlů (10 uzlů skutečný + 5 uzlů rychlost lodě). To je rychlost zdánlivého větru, tedy větru, který za plavby na loď působí. Pokud se o točíme o 180°a poplujeme rychlostí 5 uzlů po větru, bude rychlost zdánlivého větru 5 uzlů (10 uzlů skutečný – 5 uzlů rychlost lodě). Poplujeme-li jiným směrem než po větru a proti větru, bude se zdánlivý vítr od skutečného lišit nejen rychlostí, ale také směrem vůči lodi.
Více od přídě
Grafika Lodní noviny
Se zvyšující se rychlostí jde zdánlivý vítr více zpředu.
Nyní tu máme další obrázek. Na něm vidíte, jak se mění směr zdánlivého větru při zvyšující se rychlosti jachty. Ve všech případech nám fouká skutečný vítr z boku rychlostí 15 uzlů. A nyní se podíváme na změnu směru zdánlivého větru při změně rychlosti jachty. V prvním případě jde o běžnou jachtu, která v 15 uzlech skutečného větru dosáhne rychlosti 7 uzlů. Vidíte, že směr zdánlivého větru je více zpředu a rychlost větru je větší než rychlost větru skutečného.
Ve druhém případě máme závodní jachtu, která se rozjede na 15 uzlů. Zdánlivý vítr přichází ještě více zpředu. Ve třetím případě jde o katamaran na foilech (nebo trimaran, jak chcete), který se rozjede na 30 uzlů. A zdánlivý vítr jde opět více zpředu.
Vysoká rychlost = nepotřebný spinaker
Vidíte, že s rostoucí rychlostí je spinaker, nebo genaker, potřebný na stále menší úhel skutečného větru. Protože zdánlivý vítr jde stále více od přídě. A je tu ještě jeden faktor, a to je velká akcelerace. Představte si, že vytáhnete spinaker a jachta se ze 7 uzlů rozjede ke 20. Zdánlivý vítr rychle změní směr a může se stát, že už na kurzu, na kterém chcete jet, spinaker neuvezete.
Závodní jachty
Foto North Sails
Let po větru na foilech.
Na závodních offshore jachtách jsou tyto plachty stále méně k vidění. Rychlost je jedním důvodem, druhým náročnost na ovládání a třetím jsou pravidla.
První důvod jsme si vysvětlili, náročnost na ovládání je také jasná a zbývá třetí důvod. Pravidla mnohých tříd omezují počet plachet na palubě. Proto závodníci volí plachty, které jsou co nejuniverzálnější. Platí to pro třídu IMOCA, ale platilo to i pro Volvo Ocean Race.
Co místo spinakerů
Místo spinakerů se dnes používají plachty, které více připomínají veliké geny. Na lodích IMOCA, například… Jsou na rolfocích, snadno se s nimi manipuluje a mají širší záběr než spinakery. Podívejte se například na plachtu typu Code 0, kterou je možné použít na turistické jachtě ve slabém větru na stoupačku a ve středním větru i na zadobok.
Názvy i vzhledy těchto plachet jsou různé a liší se i u různých sailmakerů. V závodním prostředí jde o sofistikované plachty, pro turistu stačí, že to dobře poslouží a je to na rolfoku, aby se s plachtou nemusel nikdo na palubě prát.
Zániku spinakerů se tak nemusíme bát ve nejbližších dnech, ale jsou závody a lodě, ze kterých se už vytratily, nebo v budoucnu vytratí.
5591
Související články
Dvě největší chyby při trimu plachet
Dvě největší chyby při trimu plachet
Trim plachet v plné parádě je alchymie mísící všelijaké přísady v různém poměru. Pro jednoduchou charterovou plavbu z A do B však není třeba být kouzelník. Stačí nedělat ty nejzákladnější chyby. Jsou vlastně jen dvě…
Když se nechce do halzy…
Když se nechce do halzy…
Halza, anglicky gybe, obrat po větru, je jeden ze základních manévrů pod plachtami. V běžných podmínkách se nejedná o nijak zvlášť složitý manévr, ale určitě je dobré ho nepodceňovat. Ráhno je maximálně povolené, aby byla odporová plocha vůči větru co největší. Během halzy tak ráhno musí urazit poměrně dlouhou trasu blížící se úhlu 180°. A právě tato dráha je nebezpečná, zvláště pokud není kontrolována otěží, nebo dojde k takzvané nechtěné halze.
Kam posunout otěžový vozík geny
Kam posunout otěžový vozík geny
Otěžové vozíky na otěže přední plachty bývají na lodích často podobně netknuté, jako je u hlavní plachty nehybný kiking. Plní navíc podobnou funkci. Mimo jiné regulují přetočení zadního lemu geny, nebo odborně řečeno twist.